Op kringloopenergie.nl maken we gebruik van cookies voor webstatistieken en advertentiecampagnes. Dat gebeurt volledig anoniem. Als u verder gaat, accepteert u onze cookies. Privacybeleid

Vraag en antwoord

Hieronder vindt u de meest gestelde vragen. Staat uw vraag er niet tussen? Geen probleem, onze klantenservice staat dan voor u klaar.

HVC KringloopEnergie

  • Wat is HVC KringloopEnergie?

    KringloopEnergie is energie uit restafval, biomassa, wind en zon. KringloopEnergie is onderdeel van HVC, wat staat voor Huisvuilcentrale. HVC is het grootste niet-commerciële afvalenergiebedrijf van Nederland. Het eerste afvalenergiebedrijf dat energie levert aan alle huishoudens in Nederland. Vooropgesteld streven we natuurlijk naar minder afval, maar zolang we afval produceren is de meest verantwoorde manier van afval verwerken, het verbranden van afval in plaats van het te storten. Vanuit het restafval dat we verbranden wordt energie opgewekt, KringloopEnergie. Dat is nu beschikbaar voor alle huishoudens in Nederland. Voor meer informatie bekijk de korte film.
  • Wat doet HVC KringloopEnergie anders dan andere energieleveranciers?

    HVC levert de opgewekte energie uit restafval, biomassa, wind en zon al jaren aan haar aandeelhouders (kijk of uw gemeente ook samenwerkt met HVC). In deze 46 gemeenten wordt het restafval van de inwoners naar de afvalenergiecentrales van HVC gebracht. Het restafval wordt verbrand en zet HVC om in energie. Die energie wordt weer gebruikt voor het laten branden van straatverlichting en verkeerslichten in gemeenten. Vandaar ook de naam KringloopEnergie. Vanaf maart 2016 is deze energie ook voor u beschikbaar en wel tegen inkoopprijzen. Daarnaast dalen de vaste leveringskosten naar maten u langer klant bent. Dus ook daar zijn we anders in. U bent bij HVC KringloopEnergie altijd verzekerd van een lage prijs.

  • Hoe zorgt HVC KringloopEnergie voor meer opwekking van energie uit duurzame bronnen?

    HVC KringloopEnergie is onderdeel van HVC. HVC is verantwoordelijk voor het duurzaam afvalbeheer van haar aandeelhouders. Daarnaast produceert en levert HVC duurzame energie onder andere vanuit de eigen energiecentrales en het windpark Gemini. Deze energie wordt geleverd aan gemeenten, waterschappen, bedrijven en particulieren. Verder ondersteunt HVC bij maatregelen om lokaal te verduurzamen zowel met afval als op energiegebied. HVC heeft door middel van KringloopEnergie deze energie ook voor uw beschikbaar gemaakt, tegen inkoopprijzen. Daarnaast betaalt u 70 euro vaste leveringskosten per product, per jaar, dat is 5,83 euro per maand (inclusief BTW). Dit is nodig om de energie aan u te kunnen leveren, service te verlenen, het bijhouden van de website, MijnKringloopEnergie en de uitvoering van administratieve werkzaamheden.
  • Wat betekent 14 dagen bedenktijd bij het aanmelden voor warmte?

    Na uw aanmelding ontvangt u binnen een aantal dagen uw leveringsovereenkomst voor warmte evenals een e-mail met informatie waarin we u onder andere vragen uw meterstanden door te geven. De levering start meteen maar mocht u toch nog af willen zien van levering van warmte,  dan kan dit binnen 14 dagen. 
  • Waar staan de Algemene Voorwaarden van HVC KringloopEnergie?

    Deze staan vermeld op kringloopenergie.nl/voorwaarden en linkt naar de PDF Algemene Voorwaarden.

    Uw oude leverancier mag en zal geen persoonlijke klantgegevens met ons delen. Daarom is het van belang dat u zelf contact opneemt met uw oude leverancier als u meer informatie wilt ontvangen.

  • Wat houdt energie tegen inkoopprijzen van HVC KringloopEnergie in?

    De inkoopprijs is de prijs die HVC KringloopEnergie op de energiemarkt betalen voor elektriciteit en gas. Omdat HVC KringloopEnergie niet met marges rekent, betaalt u dus altijd een eerlijke prijs voor uw energie.
  • Ik heb geen e-mailadres, kan ik klant worden bij HVC KringloopEnergie?


    Op dit moment is het niet mogelijk om zonder e-mailadres uzelf online aan te melden.
  • Wat is en wat doet een netbeheerder?

    De netbeheerder is verantwoordelijk voor de aanleg, het onderhoud en het beheer van het energienetwerk (gas en elektriciteit). De netbeheerder zorgt dat er in een bepaalde regio een netwerk van kabels en leidingen ligt, waardoor uw elektriciteit en gas veilig en continu kan worden getransporteerd. De netbeheerder is daarnaast ook verantwoordelijk voor aanvragen van en wijzigingen aan de energieaansluiting, storingen, de gas- en elektriciteitsmeter en de aansluit- en transportovereenkomst. Als eigenaar van de meters zal de netbeheerder daarnaast (minimaal) eens in de drie jaar fysiek ter controle de standen van uw meters opnemen.

    Wie uw netbeheerder is, verschilt per regio. U kunt uitzoeken wie uw netbeheerder is via www.eancodeboek.nl. De netbeheerder brengt de kosten voor zijn dienst in rekening via de energieleverancier. U ontvangt dus alle kosten met betrekking tot energie op één nota. De netbeheerkosten zijn bepaald door de netbeheerder en dus bij elke energieleverancier hetzelfde.
  • Heeft HVC KringloopEnergie een affiliate programma?

    Jazeker. Bent u publisher of websitehouder en wilt u meedoen met ons affiliate programma? Dit kan via Daisycon.

  • Ik ben al klant van HVC KringloopEnergie, hoe kan ik de aanvullende producten Elektriciteit, Gas, Warmte afsluiten?

    Als bestaande HVC KringloopEnergie klant heeft u de beschikking over MijnKringloopEnergie. In deze persoonlijke omgeving kunt u aanvullende producten afsluiten.
    NB: meldt u zich als bestaande HVC KringloopEnergie klant dus niet aan via de website, maar via uw MijnKringloopEnergie. 

Elektriciteit & gas

  • Bestaat de mogelijkheid dat ik tijdelijk zonder energie kom te zitten tijdens een overstap?

    Nee hoor, u ontvangt altijd energie. De levering van onze energie werkt precies hetzelfde als bij andere energieleveranciers, namelijk via het nationale elektriciteitsnet.

    Wanneer u zich aanmeldt bij KringloopEnergie regelen wij de overstap met uw huidige energieleverancier. Dit betekent dat wij na de 14 dagen bedenktijd uw huidige energieleverancier laten weten dat u naar KringloopEnergie overstapt. Zodra u de meterstanden aan ons doorgeeft, geven we deze door aan uw vorige energieleverancier, zodat zij de eindnota kunnen opmaken.

  • Kan ik zonder elektriciteit en gas komen te zitten als ik overstap?

    U komt bij KringloopEnergie niet zonder elektriciteit en gas te zitten door uw overstap. De levering van gas via HVC KringloopEnergie werkt precies hetzelfde als bij andere energieleveranciers. De levering is constant en altijd beschikbaar.
  • Waar kan ik de Algemene Voorwaarden van HVC KringloopEnergie vinden?

    Deze staan vermeld op kringloopenergie.nl/voorwaarden en linkt naar de PDF Algemene Voorwaarden.

    Uw oude leverancier mag en zal geen persoonlijke klantgegevens met ons delen. Daarom is het van belang dat u zelf contact opneemt met uw oude leverancier als u meer informatie wilt ontvangen.

  • Wat bedoelen jullie precies met duurzame en goede energie uit restafval, biomassa, wind en zon?

    HVC KringloopEnergie is energie uit restafval, biomassa, wind en zon. Wij vinden dat afval eigenlijk niet bestaat. Afval bestaat namelijk uit waardevolle grondstoffen en afval is energie. Door afval zo goed mogelijk te scheiden worden waardvolle grondstoffen teruggewonnen, waar weer nieuwe producten mee gemaakt worden. Van het restafval dat niet meer kan worden hergebruikt en in ‘de grijze bak’ terecht komt, maken we energie. Deze energie wordt aangevuld met wind (o.a. windpark Gemini) en zonne-energie. Uw restafval wordt daarmee energie, KringloopEnergie!

Warmte

  • Hoe meld ik mij aan voor warmte?

    U kunt zich online (via deze website) aanmelden voor de levering van warmte mits u in een gebied woont waar HVC haar warmtenet heeft. Klik op 'Meld u direct aan' en volg te aangegeven stappen. Mocht u er niet uitkomen, belt u dan met onze klantenservice.
  • Ik heb al warmte van HVC, hoe sluit ik een aanvullend product (bijvoorbeeld elektriciteit) bij HVC KringloopEnergie?

    Als bestaande KringloopEnergie klant heeft u de beschikking over MijnKringloopEnergie. In deze persoonlijke omgeving kunt u aanvullende producten afsluiten. NB: meld u zich als bestaande KringloopEnergie klant dus niet aan via de website. 
  • Waar vind ik voor warmte de algemene voorwaarden (aansluit & levering), wijzigings formulieren en informatie over de compensatie regeling en het temperatuur regime?

    Deze vindt u via de volgende link: ​Voorwaarden & Tarieven​​​
  • Wat betekent 14 dagen bedenktijd bij het aanmelden voor warmte?

    Na uw aanmelding ontvangt u binnen een aantal dagen uw leveringsovereenkomst voor warmte evenals een e-mail met informatie waarin we u onder andere vragen uw meterstanden door te geven. De levering start meteen maar mocht u toch nog af willen zien van levering van warmte,  dan kan dit binnen 14 dagen. 
  • Van welke factoren is het warmteverbruik afhankelijk?

    Het verbruik per woning is afhankelijk van de volgende factoren:

    Grootte van de woning en woningtype

    Niet alleen de grootte, ook het soort woning is bepalend voor uw warmte-verbruik. Zo ligt het verbruik bij een hoekwoning doorgaans hoger dan bij een rijwoning als gevolg van de vrije ligging.

    Weersomstandigheden

    Op koude dagen verbruikt u meer warmte. Een strenge of zachte winter zal dan ook een groot verschil maken op uw jaarnota. Ook de windrichting kan van invloed zijn op uw warmteverbruik.

    Thermostaat

    De temperatuur die de thermostaat meet, is afhankelijk van de plek waar deze hangt. Bevindt de thermostaat zich bijvoorbeeld naast een tochtige deur of juist dicht bij een kachel, dan kan dit van invloed zijn op uw verbruik.

    Samenstelling van gezin

    Een gezin met twee kinderen verbruikt meestal meer energie dan een tweepersoonshuishouden (op basis van identieke woningen en gelijk douche gebruik).

    Isolatie

    Hoe beter de isolatie in huis, hoe minder energie u nodig heeft om het te verwarmen. Denk aan kieren bij drempels, isolatie van daken en muren, dubbel glas in plaats van enkel glas en openslaande deuren. Ook een niet-geïsoleerde aangrenzende garage kan zorgen voor een hogere energienota.

    Persoonlijke behoefte

    Gaat u veel in bad, dan ligt het warmwaterverbruik aanzienlijk hoger dan bij het nemen van een snelle douche. Daarnaast is de capaciteit van de douchekop bepalend.
    Bij een regen/stort-douche ligt het energieverbruik een stuk hoger dan bij een waterbesparende douche-kop.

    Droogstoken

    Direct na oplevering van een nieuwbouwproject zit er nog veel vocht in de woning. Daardoor is er in het eerste jaar meer energie nodig om het huis te verwarmen. Uw warmteverbruik zal in het tweede stookjaar, bij gelijke omstandigheden, een stuk lager liggen.




  • Hoe kan ik mijn CW-klasse van de warmte-unit verhogen en wat zijn de kosten?

    Als u extra warmwatercomfort wilt, moet HVC de warmte-unit in uw woning aanpassen waarmee de CW klasse wordt verhoogd. Hieraan zijn kosten verbonden. Zo betaalt u hiervoor hogere vaste leveringskosten. Daarnaast betaalt u ook voor uw gebruik. De kosten voor de ombouw zijn eenmalig. De tarieven worden jaarlijks vastgesteld. De tarieven voor 2016 zijn voor Alkmaar en Dordrecht gelijk en bedragen:

    CW3 = CW4 84,70 euro
    CW3 of CW4 = CW5 270,07 euro
    CW3 of CW4 = CW6 663,29 euro
    CW5 = CW6 477,92 euro

    NB: voor het verlagen van de tapwaterklasse betaalt u eenmalig 84,70 euro. De bedragen zijn inclusief BTW.

    NB: In geval van aanpassing naar CW6 zal uw binneninstallateur uw installatie moeten beoordelen om te kunnen bepalen of deze voldoende capaciteit heeft voor CW6.

    NB2: Wanneer u tijdens de bouwfase een verzoek tot tapwater verzwaring heeft (dus voor het moment van oplevering en het aangaan van een overeenkomst met HVC) richt u zich dan tot de ontwikkelaar/aannemer. Neemt u voor het aanvragen van de wijziging na opleving contact op met onze klantenservice of vul direct het formulier 'Mutatie tapwaterklasse'  en mail deze naar onze klantenservice. 

  • Hoe werkt het Warmtenet van HVC?

    Uw woning of bedrijf is aangesloten op het warmtenet van HVC. De warmte is afkomstig van een warmtebron uit uw omgeving, bijvoorbeeld een warmte-koude opslag (wko-installatie), een warmtekrachtkoppling (wkk-installatie) of een afvalenergiecentrale. Het warme water uit de warmtebron pompen we via een groot ondergronds leidingennet naar woonwijken en industrieterreinen. Via overdrachtstations in uw omgeving wordt de warmte overgebracht naar een wijknet. Van daaruit vertakt het net zich naar uw woning of bedrijf.

  • Hoe komt de warmte in mijn woning of bedrijf?

    Het warme water komt via een warmte-unit de woning of het bedrijf binnen. Het afgekoelde water gaat weer terug via de warmte-unit het leidingennet in. Dit water stroomt terug naar de warmtebron. Hier warmen we het water weer op.

  • Hoe werkt de warmte-unit (warmte set, afleverset)?

    In uw meterkast is een warmte-unit geplaatst. Hierop zijn de aanvoer- en retourleidingen van de binneninstallatie (radiatoren) aangesloten. Het water van minimaal 70 graden stroomt vanuit het warmtenet via de aanvoerleiding naar de warmte-unit in de meterkast. Een deel van dat water gaat rechtstreeks naar uw binneninstallatie. Via de leidingen stroomt het afgekoelde water weer terug het net in voor een nieuwe opwarmronde.

  • Hoe wordt mijn kraanwater / tapwater verwarmd?

    In de meterkast zit een warmte-unit met daarin een warmtewisselaar. Hiermee wordt het koude PWN drinkwater opgewarmd. Het opgewarmde water stroomt via deze warmtewisselaar naar de warmwaterkranen in uw keuken of badkamer. Het apparaat (de warmte-unit) is eigendom van HVC. Heeft u een storing aan het warmtapwater apparaat? Neemt u dan contact op met de storingsdienst van HVC. De storingsdienst kunt u 24 uur per dag bereiken via het gratis telefoonnummer 0800-4823637.

  • Waarom kan ik niet kiezen voor een andere leverancier?

    Bij warmtelevering is dit helaas niet mogelijk omdat er namelijk geen landelijk netwerk is zoals bij elektriciteit en gas.

  • Ik heb nu geen warmte, kan ik ook aangesloten worden voor warmte?

    In overleg tussen woningcorporaties, gemeente en HVC is een tracé bepaald, waarlangs het warmtenet zal lopen. Langs dat tracé worden in ieder geval nieuwbouwprojecten aangesloten. Daarnaast sluiten we bestaande bouw aan. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om complexen van woningcorporaties en verenigingen van eigenaren die gerenoveerd worden of waarvan de warmtebron aan vervanging toe is. Maar ook bedrijfspanden, gemeentelijke panden, scholen en andere instellingen kunnen worden aangesloten. Losse, bestaande, grondgebonden woningen  kunnen op dit moment nog niet aangesloten worden op warmte. De ontwikkeling dat gas in de toekomst uitgefaseerd wordt pleit steeds meer voor warmte als duurzame oplossing voor uw verwarming en warme water. 

  • Wat is een warmtekrachtkoppeling (WKK) en hoe werkt deze?

    Een WKK (warmtekrachtkoppeling) is een energiecentrale die gelijktijdig warmte en elektriciteit produceert. De geproduceerde warmte wordt gebruikt om gebouwen (huizen en bedrijven) te verwarmen. De opgewekte elektriciteit wordt geleverd aan het centrale elektriciteitsnet.
    Een gasgestookte motor drijft de generator van de wkk installatie aan. Er komt warmte vrij via de koeling van de motor en via de rookgassen. Deze warmte kan worden gebruikt voor de verwarming van uw woning/gebouw of voor de productie van warm tapwater. Als brandstof voor wkk installaties wordt in Nederland meestal aardgas gebruikt, maar ook biogas en stortgas zijn mogelijk. De keuze hangt samen met het gewenste vermogen en de vorm waarin de warmte geleverd moet worden.

  • Hoe komt de warmte van een WKK in mijn woning?

    Warm water tussen 80 en 90 graden wordt door het warmtenet gepompt naar de warmte units in de meterkasten van de aangesloten woningen. De warmte unit zorgt voor de verwarming in de woning en kan warm tapwater maken via de warmtewisselaar. Afgekoeld water gaat weer terug via de warmte unit het leidingnet in. Dit water stroomt terug naar de WKK, waar het weer opgewarmd wordt.

  • Heeft HVC WKK-installaties?

    HVC heeft drie WKK's: in Heerhugowaard, Assendelft en Broek op Langedijk. Momenteel is HVC bezig met de aanleg van het warmtenet om deze gebieden te verbinden met de bron in Alkmaar om de warmtevoorziening in deze gebieden nog duurzamer te maken. 

  • Wat is een wko (warmte-koudeopslag) en hoe werkt deze?

    Het principe van de wko-installatie is dat er in de zomer een overschot aan warmte en behoefte aan koeling is, terwijl er in de winter juist grote behoefte is aan warmte. Door middel van warmte- en koudeopslag in de bodem kan de warmte van de zomer in de winter gebruikt worden en andersom kan de koude van de winter gebruikt worden in de zomer.
    De levering van warmte en koude vindt plaats via een warmtepomp en een warmte- en koudebron. Het principe werkt als volgt: het grondwater in een watervoerende, grofkorrelige zandlaag (aquifer) houdt de warmte of koude vast. Zo wordt 's winters koude opgeslagen die men 's zomers oppompt en die via een warmtewisselaar in het koelsysteem van de aangesloten gebouwen en woningen komt. Andersom wordt het opgewarmde water weer in de aquifer teruggebracht, waar men het opslaat om 's winters via een warmtewisselaar de verwarming van de gebouwen te verzorgen.

  • Waar heeft HVC een WKO? (warmte koude opslag)

    HVC beschikt over een warmte- en koudeopslag (wko) op het Leerpark in Dordrecht en bij het Tuinderspad in Alkmaar. HVC is verantwoordelijk voor de exploitatie van de installatie en de warmte- en koudelevering aan de aangesloten klanten. Vanuit de installatie worden een sporthal, een ambulancepost, meedere scholen, woningen, kantoren en een brandweerkazerne vanuit de installatie van warmte en koude voorzien.

  • Hoe wordt de energie van HVC opgewekt?

    HVC heeft twee afvalenergiecentrales (AEC’s): een in Dordrecht en een in Alkmaar. In deze afvalenergiecentrales verbranden we restafval dat niet meer hergebruikt of recyclet kan worden.  Bij het verbranden van dit restafval komt veel warmte vrij.  Die warmte gebruiken we om elektriciteit op te wekken en om ons warmtenet te voeden.
    Met de warmte van de AEC maken we stoom. Die stoom wordt met behulp van een turbine omgezet in elektriciteit. Zo'n 20% daarvan wordt gebruikt voor onze eigen installatie; 80% leveren we aan onze aandeelhouders: de gemeenten en waterschappen die het afval ook aanleveren. De resterende warmte (de warmte die overblijft na elektriciteitsopwekking; dus nadat de stoom langs de turbine is geleid) voeden we via geïsoleerde leidingen in het warmtenet naar gebouwen om deze van warmte te voorzien.

  • Wat is groene elektriciteit van HVC?

    Restafval dat niet meer recycled kan worden, verbranden wij in een van onze afvalenergiecentrales. De warmte die bij de verbranding van restafval vrijkomt, drijft een turbine aan die elektriciteit produceert. De opgewekte elektriciteit leveren wij terug aan onze eigenaren, zo'n 60 gemeenten en waterschappen. Ook zakelijke klanten kunnen bij ons terecht. Daarnaast wekken wij ook elektriciteit op uit zon, wind en biomassa.

  • Wat is het verschil tussen duurzame en groene elektriciteit?

    De afvalenergiecentrale verbrandt afval waar geen betere bestemming voor is. Alle energie die met de verbranding van dit afval wordt opgewekt, voorkomt het gebruik van fossiele brandstoffen. Daarmee is deze elektriciteit duurzaam. Volgens de gangbare definities bestaat 47 procent van dit afval van oorsprong uit biomassa. De energie die met dit deel wordt opgewekt, noemen we groene elektriciteit.

  • Wat houdt CW-klasse in?

    CW staat voor Comfort Warm Water. Het geeft de hoeveelheid warm water aan in een bepaalde klasse. Standaard hebben de woningen met warmte van HVC CW4.

    CW4 levert ongeveer 8 liter warm water van 60 graden per minuut. Hierbij kost het vullen van een bad ongeveer 10 minuten. CW klasse 4 is dus prima geschikt voor douchen, baden en warm water in de keuken. Het is ook mogelijk om voor een hogere klasse te kiezen. CW5 en 6 leveren achtereenvolgens ongeveer 10 liter warm water en 12 liter warm water van 60 graden op. Met deze klassen kunt u bijvoorbeeld gelijktijdig gebruik maken van een kraan en douche of bad.

  • Ik woon in een flat met een collectieve ketel. Hoe zit het dan met mijn tapwater?

    In flats met een collectieve ketel, hebben individuele bewoners geen warmte-unit in de meterkast. Het is mogelijk dat uw flat een collectief tapwatersysteem heeft.

  • Bij de warmtecentrale in Broek op langedijk wordt HVC gas gebruikt. Welke restgassen komen er vrij?

    Wij kunnen u melden dat dit dezelfde rookgassen zijn als bij een "gewone" CV ketel, dus CO2 en H2o (=waterdamp). Dit laatste is rookpluim die men ziet bij koud weer. Wist u trouwens dat HVC in samenwerking met de gemeente in het eerste kwartaal van 2016 bomen en begroeiing rondom het gebouw plaatst om de zichtbaarheid van het pand te verkleinen?

  • Hoe zit het met onderhoud en ontluchten van de binneninstallatie (o.a. radiatoren)?

    Onder binneninstallatie verstaan we de leidingen, radiatoren, convectoren of vloerverwarming in uw woning.
    Eigenaar van deze installatie is de woningeigenaar. Bij huurwoningen is dit de verhuurder. Uw installatiebedrijf of uw verhuurder zorgt voor het onderhoud hiervan.

    Ontluchten
    Het is belangrijk uw radiatoren, convectoren of vloerverwarming regelmatig te ontluchten. Dit draagt bij aan het goed functioneren van de binneninstallatie. Het ontluchten gaat als volgt:
    • Draai alle radiatorkranen open en wacht dan enkele minuten;
    • U zet de ontluchtingsventielen van de radiatoren, convectoren of vloerverwarming open met een speciaal sleuteltje;
    • Draai het ventiel direct weer dicht als alle lucht is ontsnapt. Er kan wat vuil water ontsnappen bij het ontluchten;
    • Na het ontluchten kunt u de radiatorkranen weer in de oorspronkelijke stand zetten.

    Ontkoppelen radiator
    Bent u in huis aan het klussen en moet u daarvoor een radiator ontkoppelen? Houd er rekening mee dat u de binneninstallatie opnieuw moet laten inregelen. U kunt hierover contact opnemen met uw installatiebedrijf of verhuurder.

    Wilt u zelf een radiator vervangen? Dat kan uiteraard, wel is het belangrijk dat u zelf veel doe-het-zelf ervaring heeft. Ook moet u letten op de keuze van de radiator:
    • De radiator mag niet van aluminium zijn
    • Let op de aansluitmaten. Als de nieuwe radiator op dezelfde plaats past, is het niet nodig om de leidingen aan te passen.
    • Let op de oppervlakte van de radiator. Dit bepaalt namelijk hoeveel warmte de radiator afgeeft.

    Bij het vervangen van de radiator volgt u de volgende instructies:
    1. Zet alle radiatoren in uw woning open
    2. Sluit de aanvoer- en retourleidingen door de kraanhendels van de verticale naar de horizontale stand te draaien.
    3. Doe het uiteinde van een vulslang aan de aftapkraan van de verwarmingsinstallatie. Draai daarna met een steeksleutel de aftapkraan een kwartslag open. Wacht tot er geen water meer uitloopt. Controleer of de radiator die u gaat vervangen leeg is. Dit kan door langzaam het afvoerpunt onderaan open te draaien (vergeet niet er een bakje onder te zetten). Komt er geen water meer uit, dan is de radiator leeg.
    4. Draai de koppelingen van de knelfittingen op de radiator los. Schroef de bevestigingsbeugels boven en onder de radiator los en til de radiator eraf. Heeft uw nieuwe radiator andere afmetingen dan de oude, monteer dan eerst de bevestigingsbeugels op de juiste plek. Hang daarna de nieuwe radiator waterpas in de beugels.
    5. U kunt nu de radiator aansluiten op de aan- en afvoerleidingen. Gebruik daarbij knelfittingen om te zorgen voor een waterdichte afsluiting.
    6. Open de aanvoer- en retourleidingen in de meterkast als volgt: Controleer of alle radiatorkranen helemaal openstaan en of de ontluchtingsventielen afgesloten zijn. Zet eerst langzaam de retourleidingafsluiter (blauwe hendel) ongeveer een kwart open. U hoort nu dat er water gaat stromen. Kijk bij de geplaatste radiator gedurende enkele minuten of er niets lekt. Ontlucht alle radiatoren. Start met de radiator die het laagste hangt op de benedenverdieping. Draai het ontluchtingsventiel open met het sleuteltje. Zorg dat u een doekje bij de hand heeft om het water dat ontsnapt op te vangen. Sluit het ventiel op het moment dat er water uitkomt. Zet tenslotte de afsluiter van de aanvoerleiding (met rode hendel) helemaal open.

  • Wat is een gigajoule?

    1 gigajoule is ongeveer 36 m3. 

  • Ik ben al klant, waar vind ik mijn actuele tarief (warmte tarieven) voor warmte?

    Deze kunt u inzien in MijnKringloopEnergie.
  • Wanneer ontvang ik mijn eerste nota?

    De betalingscyclus start ongeveer twee weken nadat uw aanmelding is ontvangen. 

  • Wanneer start de contractperiode van warmte levering

    De contractperiode start als uw aanmelding is ontvangen. Heeft u geen mogelijkheid om u aan te melden via de website, neemt u dan contact op met onze klantenservice.

  • Kan de warmte levering worden afgesloten of kan deze tijdelijk stop worden gezet?

    Bent u bijvoorbeeld lang(er) afwezig of bang voor het risico van lekkage dan kunt u de warmte levering tijdelijk stop zetten. Draai hiervoor afsluiters 1 en 2 dicht. Pas op, deze kunnen heet zijn. Als de afsluiters weer opengedraaid worden moeten de tappunten (warm-, en koudwater) in het huis goed doorgespoeld worden (ca. 1 minuut). Dit kunt u het beste doen door de warm-, en koudwater kraan gelijktijdig open te draaien. Voor de verwarming hoeft u niets te doen. 

  • Kan ik ook een slimme thermostaat nemen in combinatie met warmte?

    Dit is de verantwoordelijkheid van de binnen installateur. In prinicipe kan alles maar daar is het advies van de binneninstallateur voor nodig. De warmte wordt geleverd door het open of dicht zetten van een regelklep. Dit betekent dat alleen het aan en uitzetten geregeld kan worden. Er is geen sprake van modulaire regeling (zoals bijvoorbeeld het geval is bij TOON). In theorie kan er een warmtewisselaar geplaatst worden die deze beperking opheft waardoor de slimme meter functionaliteiten wel meer overeen komen.

  • Regelt de warmtewet de gehele warmtemarkt?

    Nee, alleen de markt die zich richt op zogenoemde ‘kleinverbruikers’ (aansluiting van maximaal 100 kilowatt) die aangesloten zijn op een (collectief) warmtenet of blokverwarming.

  • Waarom is er een warmtewet?

    De warmtewet is een initiatief van de Tweede Kamer en is bedoeld om de consument te beschermen en de markt van warmtelevering te reguleren. Met de invoering van deze wet is er overheidstoezicht gekomen op zaken zoals leveringszekerheid en de hantering van een maximumtarief voor warmte. Ook stelt de wet regels omtrent de boekhouding van vergunninghouders. Het gaat hierbij om inrichting van een afzonderlijke boekhouding van de warmteleverancier, de jaarrekening en het jaarverslag.

  • Wat zijn de belangrijke elementen uit de Warmtewet?

    Betaalbaarheid
    Er wordt een maximumtarief ingevoerd. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) stelt jaarlijks de maximale warmtetarieven vast die in rekening mogen worden gebracht, waarmee vanaf januari 2014 ook wettelijk geregeld is dat de kosten bij gebruik van warmte vergelijkbaar zijn met de kosten bij gebruik van gas voor centrale verwarming en warm water.

    Betrouwbare levering
    Leveranciers zijn verplicht tot een storingsregistratie en het melden van langdurige storingen. Bij langdurige storingen in de warmtelevering hebben gebruikers recht op Klachten & Compensatie.

    Goede service
    De warmteleverancier stuurt minstens eenmaal per jaar een duidelijke nota.

    Gegarandeerde levering van warmte
    Ook wanneer productiefaciliteiten of bedrijfsvoering in een bepaalde regio waar stadswarmte geleverd wordt, niet langer rendabel is, moet de leverancier aan zijn leveringsplicht voldoen om de warmtelevering te borgen.

    Duurzaamheid
    Stadswarmte draagt bij aan energiebesparing en reductie van CO2-emissies. De Warmtewet benoemt het nuttig gebruik van restwarmte. De Wet verplicht tot voorlichting over energiebesparing door de leveranciers.

  • Wat zegt de wet over betaalbaarheid van warmte?

    Met de Warmtewet is vanaf januari 2014 wettelijk geregeld dat verbruikers van warmte niet meer dan het alternatief betalen. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) stelt jaarlijks de maximale warmtetarieven vast die in rekening mogen worden gebracht.

  • Hoe zit het met de prijs, ga ik door de warmtewet meer of minder betalen?

    De HVC tarieven voor warmte zijn maxiaal gelijk maar vaak ruim onder het maximumtarief dat nu wettelijk vastgesteld is. U blijft profiteren van deze gunstige tarieven. Afgezien van de jaarlijkse tariefsaanpassing, die altijd al plaatsvindt, verandert hier niets aan.

  • Betaalt elke verbruiker in Nederland hetzelfde tarief?

    Er is sprake van een landelijk ingesteld maximum tarief voor zowel de vaste leveringskosten als het verbruikerstarief. Dit betekent echter niet dat elke leverancier hetzelfde tarief hanteert; het is immers een maximum prijs en de leverancier kan ervoor kiezen om daar onder te blijven.

  • Ziet mijn nota er vanwege de invoering van de warmtewet anders uit?

    Nee, u ontvangt, zoals u gewend bent, één keer per jaar een eindnota, waarin uw verbruik en de kosten gespecificeerd worden en uitgelegd wordt hoe het nieuwe termijnbedrag bepaald is. De eindnota zal net als nu bestaan uit: vaste leveringskosten en warmteverbruik en eventuele overige kosten.

  • Wat zegt de warmtewet over een gegarandeerde warmtelevering?

    De warmtewet ziet toe op een gegarandeerde levering van warmte. Dit is vooral relevant in gebieden waar een verouderde energiebron staat, die moet worden vervangen. Ook in dit soort situaties is de warmteleverancier verplicht warmte te blijven leveren en verantwoordelijk een oplossing te vinden, al dan niet in samenwerking met de gemeente.

  • Hoe krijg ik weer warmte wanneer ik afgesloten ben?

    U kunt zich online aanmelden via de website van kringloopenergie voor de levering en door contact op te nemen met netbeheerder HVC  (via 088-64 64 100) kunt u het slot laten verwijderen. De kosten voor afsluiting en aansluiting zijn tijdens het proces van afsluiten reeds voldaan. 

  • Ik heb geen leverancier, kan ik nu klant worden?

    Ja, dat kan. Er is hier echter wel haast bij geboden, omdat u het risico loopt door de netbeheerder te worden afgesloten wanneer u te lang geen leverancier heeft. Als u ons zo snel mogelijk de datum laat weten waarop u wilt worden aangesloten en ons akkoord geeft voor het overslaan van de 14 dagen bedenktijd, dan starten wij het aanmeldproces en kunnen we u binnen een dag voorzien van KringloopEnergie.

  • Ik ben ongewild van leverancier gewisseld, wat nu?

    Het is mogelijk om onder dezelfde voorwaarden terug te gaan naar uw oorspronkelijke energieleverancier. Neem hiervoor contact op met onze Klantenservice. Dat kan door te bellen met 088-6464 100 (normale belkosten). We zijn op werkdagen tot 17:00 uur telefonisch bereikbaar.

Geldzaken

  • Ik wil graag mijn betaalgegevens wijzigen, hoe kan ik dat doen?

    Als u uw incassodatum, rekeningnummer en/of tenaamstelling wilt wijzigen, neemt u dan contact op met onze Klantenservice.
  • Hoe wordt mijn termijnbedrag bepaald?


    Alle energieleveranciers werken met een maandelijks termijnbedrag. Dit bedrag is het gemiddeld historisch verbruik van de afgelopen twee tot drie jaar op uw adres. Dat verbruik noemen we het Standaard Jaarverbruik (SJV). Het termijnbedrag wordt bepaald door de verbruiken die worden opgegeven bij het aanmelden. Daarnaast worden deze herberekend op basis van uw verbruik na de jaarnota. Het kan zijn dat het SJV niet overeenkomt met u daadwerkelijke verbruik, bijvoorbeeld doordat u zonnepanelen heeft en elektriciteit teruglevert. Neem voor het wijzigen van uw termijnbedrag contact op met onze Klantenservice.


  • Kan ik mijn termijnbedrag zelf wijzigen?

    Ja, dat kan in MijnKringloopEnergie. Heeft problemen met inloggen? Neemt u dan contact op met onze Klantenservice.
  • Ik wil mijzelf graag aanmelden, maar hoe weet mijn vorige energieleverancier dat ik de overstap maak naar HVC KringloopEnergie?

    Wij geven dit aan uw oude energieleverancier door. Uw oude energieleverancier heeft wettelijk gezien zes weken de tijd om de eindnota op te maken. In de tussentijd kunnen er nog termijnbedragen geïncasseerd worden. Dit wordt uiteindelijk verrekend in de eindnota van uw oude energieleverancier. U zult dus nooit dubbel betalen voor uw energie.
  • Hoe is mijn energienota opgebouwd?

    De energienota geeft het bedrag weer dat u verschuldigd bent aan HVC KringloopEnergie voor het verbruik van energie. Uw energienota is opgebouwd uit een aantal onderdelen.

    1) Kosten hoeveelheid gebruik elektriciteit (kWh) en gas (m³) (tarieven van HVC KringloopEnergie)
     
    2) Vaste leveringskosten HVC KringloopEnergie (vaste kosten bij HVC KringloopEnergie)

    3) Overheidsheffingen: Energiebelasting en Opslag Duurzame Energie (voor alle energieleveranciers hetzelfde)

    4)  Vermindering energiebelasting (voor alle energieleveranciers hetzelfde)

    5) Netbeheerkosten (de kosten die uw netbeheerder doorberekent)

    6) 21% BTW

    Al deze kosten tezamen maken het eindbedrag van uw jaarnota, omdat het om betrekkelijke hoge kosten gaat betaalt u per maand een termijnbedrag. Aan het einde van het jaar wordt de balans opgemaakt en wordt er gekeken of u meer of minder heeft verbruikt. Als gevolg daarvan krijgt u een nota om bij te betalen, of u ontvangt geld terug. 
  • Op welke manieren kan ik mijn energienota betalen?

    U kunt uw nota op twee manieren betalen. Dit kan door middel van een automatische incasso of per bankoverschrijving (hiervoor brengen wij 2,50 euro inclusief btw per maand in rekening). U kunt aangeven hoe u wilt betalen bij de aanmelding voor KringloopEnergie. 
  • Hoe kan ik zien welke nota's ik heb openstaan?

    Kijk voor openstaande nota's in MijnKringloopEnergie of neem dan contact op met onze Klantenservice.
  • Is het mogelijk om een betalingsregeling te treffen?

    Als het door omstandigheden niet lukt een nota te betalen, kunnen we eenmaal per contractperiode een betalingsregeling treffen over een jaarnota of eindnota. Hiervoor kunt u contact opnemen met onze Klantenservice.
  • Wanneer wordt bij HVC KringloopEnergie mijn termijnbedrag geïncasseerd?

    U kunt deze datum heel gemakkelijk vinden door op onze website in te loggen via MijnKringloopEnergie en vervolgens bij Nota's te kijken wanneer uw volgende nota wordt verwacht.
  • Waar kan ik mijn (jaar)nota's inzien?

    In het menu van MijnKringloopEnergie kunt u klikken op Nota's. Hier vindt u het overzicht van alle nota's en de bijbehorende status. Als u de betaling regelt via bankoverschrijving zullen wij u informeren op het e-mailadres dat bij ons bekend is, over de nota die klaarstaat. 
  • Wanneer incasseert HVC KringloopEnergie de jaarnota?

    Een jaar nadat de levering van KringloopEnergie op uw adres is gestart kunt u van ons de eerste jaarnota verwachten. Aan het eind van een contractjaar zal de jaarnota aan u worden gefactureerd door HVC KringloopEnergie.
  • Wordt mijn termijnbedrag aangepast naar aanleiding van de jaarnota?

    Ja, wanneer u uw jaarnota van ons heeft ontvangen, kan het zijn dat hierop een verschil zichtbaar is tussen het bedrag dat reeds door u betaald is en het daadwerkelijk verschuldigde bedrag op basis van uw energieverbruik in het betreffende jaar. Op basis van dit verbruik wordt een nieuw standaard jaarverbruik berekend dat de basis vormt voor het nieuwe termijnbedrag.
  • Krijg ik een opzegvergoeding wanneer ik voortijdig mijn leveringsovereenkomst opzeg?

    Wij hopen het natuurlijk niet, maar als u ervoor kiest het HVC KringloopEnergie leveringovereenkomst voortijdig te eindigen, brengen wij hiervoor een opzegvergoeding in rekening. De hoogte van de opzegvergoeding is afhankelijk van de resterende contractduur en kunt u terugvinden op het tarievenblad.
  • Waarom kunnen de belasting- en netbeheerdesrtarieven verschillen in vergelijking tot mijn oude energieleverancier?

    Dit kan niet, deze kosten zijn voor elke energieleverancier gelijk. Het verschil tussen energieleveranciers in tarieven zit alleen in de leveringstarieven en vaste leveringskosten. Het komt voor dat de belasting- en netbeheerderstarieven wijzigen per 1 januari van het betreffende jaar. Het kan dus voorkomen dat als u de vergelijking maakt tussen HVC KringloopEnergie en uw huidige energieleverancier,  dat er een verschil zichtbaar is in de belasting- en netbeheerderstarieven. Dit wordt op een later moment door middel van de jaarrekening/eindnota verrekend door uw huidige energieleverancier. Deze belasting- en netbeheerderstarieven zijn voor alle energieleveranciers altijd gelijk. 
  • Wanneer wordt het tegoed van mijn jaarafrekening uitbetaald?

    U krijgt maximaal twee weken na facturatie uw tegoed uitbetaald.

  • Wanneer kan ik mijn jaarnota verwachten?

    Dit verschilt per regio. Bijvoorbeeld in de regio Dordrecht wordt de jaarrekening medio april/mei verstuurd. In Alkmaar is dit mei/juni. Voor de woningen van de WKK netten in Heerhugowaard, Zaanstad en Broek op Langedijk wordt de jaarrekening medio september/oktober gestuurd. Mocht u vragen hebben kunt over het precieze moment dan kunt u contact opnemen met onze Klantenservice.

  • Waarom ontvang ik ook een nota van een andere energieleverancier?

    In de meest voorkomende gevallen ontvangt u deze nota, omdat u van deze leverancier elektriciteit ontvangt. U kunt ook voor elektriciteit en/of gas de overstap maken naar KringloopEnergie. Handig, want dan heeft u één energieleverancier. Meldt u aan via onze website www.kringloopenergie.nl.

  • Hoe kan ik opdracht geven tot een automatische incasso van mijn voorschotbedrag?

    U kunt opdracht geven voor een automatische incasso door het incassoformulier Machtiging automatische incasso te gebruiken. Deze vindt via de link Voowaarden en tarieven. U vult deze in en stuurt deze naar HVC.

  • Wat bedoelen jullie precies met duurzame en goede energie uit afval, wind en zon?

    Bij KringloopEnergie krijgt u duurzame energie van onze bronnen afval, wind en zon. Wij vinden dat afval eigenlijk niet bestaat. Afval bestaat namelijk uit waardevolle grondstoffen en afval is energie. Door afval zo goed mogelijk te scheiden worden waardvolle grondstoffen teruggewonnen, waar weer nieuwe producten mee gemaakt worden. Van het restafval dat niet meer kan worden hergebruikt en in ‘de grijze bak’ terecht komt, maken we energie. Uw restafval wordt daarmee energie, KringloopEnergie!

    KringloopEnergie is energie uit uw grijze bak, voor inkoopprijzen. Zo heeft u dus altijd een eerlijke, groene en lage prijs voor uw energie en is overstappen niet meer nodig.

    HVC streeft naar zo veel mogelijk hergebruik van afval én productie van duurzame energie. We bouwen hiermee aan een circulaire economie. Samen met u gaan we graag voor een duurzame toekomst. Een duurzame toekomst omdat we ook investeren in energieopwekking uit duurzame bronnen zoals biomassa, wind en zon.

  • Wat is en doet een netbeheerder?

    De netbeheerder is verantwoordelijk voor de aanleg, het onderhoud en het beheer van het energienetwerk (gas en elektriciteit). De netbeheerder zorgt dus dat er in een bepaalde regio een netwerk van kabels en leidingen ligt, waardoor uw stroom en gas veilig en continu kan worden getransporteerd. De netbeheerder is daarnaast ook verantwoordelijk voor aanvragen van en wijzigingen aan de energieaansluiting, storingen, de gas- en elektriciteitsmeter en de aansluit- en transportovereenkomst. Als eigenaar van de meters zal de netbeheerder daarnaast (minimaal) eens in de drie jaar fysiek ter controle de standen van uw meters opnemen.

    Wie uw netbeheerder is, verschilt per regio. U kunt uitzoeken wie uw netbeheerder is via www.eancodeboek.nl. De netbeheerder brengt de kosten voor zijn dienst in rekening via de energieleverancier. U ontvangt dus alle kosten met betrekking tot energie op één factuur. De netbeheerkosten zijn bepaald door de netbeheerder en dus bij elke energieleverancier hetzelfde.

Meterstanden

  • Wanneer moet ik mijn meterstanden doorgeven?

    Wij vragen om uw meterstanden in de volgende gevallen: wanneer u 1) de overstap naar KringloopEnergie heeft gemaakt, 2) gaat verhuizen of 3) bij het opstellen van uw jaarrekening. Wanneer u klant bent van HVC KringloopEnergie ontvangt u een e-mail met informatie om in te loggen in MijnKringloopEnergie. Dit is enkele werkdagen na de startdatum levering. Wij vragen u dan ook om uw meterstanden door te geven (tenzij u een slimme meter heeft). Als u een slimme meter heeft worden de meterstanden op afstand uitgelezen.  
  • De periode om meterstanden aan te leveren is verstreken, wat gebeurt er nu?

    Wanneer wij de meterstanden niet binnen een bepaalde periode ontvangen, worden de meterstanden geschat. Het kan voorkomen dat de meterstanden dan hoger of lager worden ingeschat, dit heeft invloed op uw jaarrekening en termijnbedrag. Als u uw meterstanden of het termijnbedrag wilt wijzigen, neemt u dan contact op met onze Klantenservice.
  • Ik heb mijn meterstanden al doorgegeven aan HVC KringloopEnergie, waarom ontvang ik een herinnering?

    Wanneer u de meterstanden al aan ons heeft doorgegeven maar u ontvangt toch een herinnering, kan het zijn dat er iets mis is gegaan. Neem even contact op met onze Klantenservice om de status rondom de meterstanden te controleren.
  • Ik heb een slimme meter, maar ik heb toch een meterstanden verzoek ontvangen, hoe kan dat?

    Wanneer u een slimme meter heeft en toch een meterstandenverzoek van ons ontvangt, kunnen we uw slimme meter waarschijnlijk niet uitlezen. Het kan ook zijn dat u alleen voor elektriciteit of voor gas geen slimme meter heeft. Als u voor beiden een slimme meter heeft kunt u bellen met uw netbeheerder, deze is namelijk verantwoordelijk voor uw slimme meter. Als u andere vragen heeft rondom uw slimme meter, helpen wij u daar graag mee. U kunt hiervoor het beste contact opnemen met onze Klantenservice.
  • Een enkele en dubbele meter, wat houdt dat in?

    Iedereen die energie geleverd krijgt heeft een enkele of dubbele meter. Met een enkele meter wordt de energie die u verbruikt afgerekend tegen één tarief. Met een dubbele meter tegen twee tarieven: piekuren en daluren. De meterstand voor het daltarief is van toepassing op het daltarief. Dat betaalt u ‘s nachts, in het weekend en tijdens feestdagen. De meterstand voor het normaaltarief is van toepassing op het normaaltarief en geldt op werkdagen van 7.00 tot 23.00 uur. Als u in Noord-Brabant of Limburg woont, geldt het normaaltarief op werkdagen van 7.00 tot 21.00 uur. Dit geldt alleen voor elektriciteit, de gasprijs wordt afgerekend tegen één tarief. De tarieven vindt u terug in uw leveringsovereenkomst. De tarieven van HVC KringloopEnergie kunt u terugvinden op het formulier Tarievenblad.
  • Hoe weet ik dat jullie mijn meterstanden goed hebben ontvangen?

    U ontvangt van ons bericht om uw meterstanden door te geven in MijnKringloopEnergie. Na het doorgeven kunt u eenvoudig controleren of de meterstanden goed zijn doorgegeven door in te loggen via MijnKringloopEnergie en naar uw gegevens te gaan (let op, het verwerken hiervan kan een aantal weken duren). Ziet u hier geen meterstanden of zijn de meterstanden die u ziet niet correct? Dan verzoeken wij de meterstanden door te geven via MijnKringloopEnergie of contact op te nemen via onze Klantenservice.
  • Ik heb de verkeerde meterstanden doorgegeven, wat moet ik doen?

    U kunt eenvoudig controleren of de meterstanden goed zijn doorgegeven door in te loggen via MijnKringloopEnergie en naar uw gegevens te gaan. Ziet u hier geen meterstanden of zijn de meterstanden die u ziet niet correct? Dan verzoeken wij u om om deze eerst door te gegen in MijnKringloopEnergie. Indien wij de jaar- of eindnota reeds hebben opgemaakt en u daarna nog een correctie wil doorgeven op uw meterstanden, dient u ook contact op te nemen met onze Klantenservice zodat wij uw verzoek zo goed mogelijk kunnen afhandelen.
  • Worden de meterstanden zelf opgenomen door HVC KringloopEnergie?

    Wanneer wij uw meterstand niet op afstand uit kunnen lezen dan komt er bij u een meteropnemer langs. U kunt uw meterstanden ook doorgeven in MijnKringloopEnergie. Mocht beide mogelijkheden tot het doorgeven van meterstanden niet lukken, neemt u dan contact op met onze Klantenservice

  • Wat als de meteropnemer langskomt en ik ben niet thuis?

    De meteropnemer komt maximaal drie keer langs. U kunt uw meterstanden ook doorgeven in MijnKringloopEnergie. Mocht beide mogelijkheden tot het doorgeven van meterstanden niet lukken, neemt u dan contact op met onze Klantenservice

  • Waarom is er een voorschotnota verstuurd?

    Wegens wet en regelgeving is HVC KringloopEnergie verplicht twee weken voor het facturatiemoment voorschotnota's te versturen. Dit betekent niet dat de betaling verder anders verloopt dan normaal.

Aan- & afmelden

  • Waarom is aanmelden tegenwoordig heel makkelijk?

    U hoeft alleen de keuze voor KringloopEnergie te maken en uw meterstanden door te geven (als u geen slimme meter heeft), wij regelen de rest. De administratieve afhandeling kan, na de 14 dagen bedenktijd, tot 6 weken duren. Op het moment dat u kiest voor HVC KringloopEnergie heeft u nog 14 dagen bedenktijd waarin u uw leveringsovereenkomst kosteloos kunt annuleren. Na deze 14 dagen gaan we de overstap naar KringloopEnergie voor u in orde maken. Wanneer het om de bestaande woning gaat zeggen wij uw leveringsovereenkomst bij uw huidige leverancier op. U ontvangt van ons een welkomstmail met inloggegevens en de vraag om uw meterstanden door te geven (als u geen slimme meter heeft). Wij geven uw meterstanden door aan de netbeheerder en uw oude energieleverancier. Op basis daarvan kan uw oude energieleverancier u een eindafrekening toesturen voor uw werkelijke verbruik, deze administratieve handeling duurt tot 6 weken.
  • Moet ik mijn huidige energieleverancier op de hoogte stellen van de overstap?

    Nee dat is niet nodig. Na de 14 dagen bedenktijd zeggen wij uw huidige leverinsovereenkomst op (als het de bestaande woning betreft). U ontvangt, binnen zes weken, een bevestiging van de opzegging en/of een bericht over de eindafrekening/eindnota.
  • Mijn oude energieleverancier heeft nog een termijnbedrag geïncasseerd, gaat de overstap wel goed?

    Energieleveranciers hebben zes weken de tijd om een opzegging administratief te organiseren. Daardoor bestaat de mogelijkheid dat uw oude energieleverancier nog een termijnbedrag in rekening brengt. U betaalt nooit dubbel voor uw energie, omdat een teveel betaalde termijnbedrag altijd wordt verrekend op uw eindnota. Mocht u meer informatie willen kunt u contact opnemen met uw oude energieleverancier. 
  • Neemt HVC KringloopEnergie de opzegvergoeding (boete voor contractbreuk) over?

    U kunt zich natuurlijk ten alle tijdeaanmelden bij HVC KringloopEnergie. Wees u wel bewust van een eventuele opzegvergoeding. HVC KringloopEnergie neemt de boete bij contractbreuk met uw huidige energieleverancier (de opzegvergoeding) niet over. U kunt bij een vast contract 3 maanden voordat uw leveringsovereenkomst afloopt overstappen, dan zorgen wij ervoor dat u na die 3 maanden wordt geleverd door HVC KringloopEnergie.   
  • Kan ik met spoed aangesloten worden?

    Op dit moment is het niet mogelijk om u met spoed aan te melden bij HVC KringloopEnergie.
  • Hoe weet HVC KringloopEnergie wanneer mijn huidige leveringsovereenkomst afloopt?

    HVC KringloopEnergie is aangesloten op het Contract Einde Register (CER). Dit is een databank voor energieleveranciers waarin alle lopende energiecontracten in zijn opgenomen. In de databank staat de einddatum van uw leveringsovereenkomst en de opzegtermijn die hierop van toepassing is.
  • De leveringsovereenkomst bij mijn oude energieleverancier staat op een andere naam, kan ik dan toch aanmelden bij HVC KringloopEnergie?

    Jazeker, dat kan. Uw leveringsovereenkomst wordt gekoppeld aan de aansluitingen op uw leveradres, niet op uw naam. 
  • Ik heb stadsverwarming, is het mogelijk om ook elektriciteit af te nemen van HVC KringloopEnergie?

    Ja, dat is mogelijk. U kunt bij HVC KringloopEnergie een leveringsovereenkomst voor elektriciteit afsluiten.
  • Ik ben afgesloten, kan ik dan ook aanmelden voor HVC KringloopEnergie?

    U zal eerst contact op moeten nemen met uw netbeheerder om ervoor te zorgen dat u weer aangesloten bent. Laat ons even weten wanneer de netbeheerder u weer aansluit, dan zorgen wij ervoor dat we vanaf die datum uw energieleverancier zijn. Dit kan helaas niet met spoed. Houd er rekening mee dat de levering ongeveer ongeveer 3 weken na aanmelden begint.
  • Kan ik tijdelijk zonder energie komen te zitten tijdens een overstap?

    Nee dat is niet mogelijk, u krijgt altijd energie geleverd. De levering loopt namelijk via het nationale elektriciteitsnet.
  • Is het ook mogelijk om alleen voor elektriciteit of alleen voor gas over te stappen naar HVC KringloopEnergie?

    Ja, dat is mogelijk. Dit kunt u aangeven bij het aanmelden. Daarbij heeft u ook altijd de keuze uit een overeenkomst voor 1 jaar vast, 3 jaar vast of een overeenkomst met een variabele looptijd.
  • Hoe zeg ik mijn warmte op?

    Warmte kunt u opzeggen door contact op te nemen met onze Klantenservice.

  • Wordt warmte in mijn oude woning afgesloten als ik ga verhuizen?

    De warmte wordt niet afgesloten. Wel is het mogelijk om uw voorschotbedrag te verlagen via MijnKringloopEnergie of via onze Klantenservice.


  • Waarom ontvang ik een betalingsherinnering?

    Mochten wij uw betaling niet tijdig in goede orde hebben ontvangen, dan zullen wij u een betalingsherinnering sturen. Heeft u op het moment dat u deze herinnering van ons ontvangt reeds betaald, dan kunt u deze herinnering vanzelfsprekend als niet verzonden beschouwen. Heeft u echter nog niet betaald, dan is de herinnering met alle gegevens bedoeld om u eraan te herinneren dat er nog een factuur openstaat die al betaald had moeten zijn. In dat geval verzoeken wij u dan ook vriendelijk om het openstaande bedrag per ommegaande aan KringloopEnergie te voldoen.

  • Waar kan ik mijn nota's inzien?

    Wanneer er een nieuwe nota voor u klaar staat, zullen wij u hierover een e-mail versturen op uw e-mailadres dat bij ons bekend is. Via de link in deze e-mail gaat u naar "MijnKringloopEnergie op onze website, waar u het overzicht van uw gegevens vindt. U komt hier overigens ook door direct op onze website in te loggen op "MijnKringloopEnergie". In het menu vindt u daar het item Nota's en hier vindt u het overzicht van alle nota's. Deze kunt u online inzien, maar ook downloaden en op uw pc of laptop opslaan voor uw eigen administratie.

  • Wanneer kan ik mijn jaarnota van KringloopEnergie verwachten?

    Zodra u uw leveringsovereenkomst met KringloopEnergie heeft afgesloten, gaan wij voor voor uw gekozen aansluiting(en) de datum vaststellen waarop u KringloopEnergie geleverd krijgt. Een jaar nadat de levering van KringloopEnergie op uw adres is gestart kunt u van ons de eerste jaarnota verwachten. Vervolgens zal de jaarnota jaarlijks op dezelfde datum verschijnen als uw eerste jaarnota.

  • Ik heb mijn jaarnota niet ontvangen, hoe kan dit?

    Door in te loggen op "MijnKringloopEnergie" op onze website kunt u naar het overzicht van uw gegevens gaan. Hier staat onder andere ook wanneer u uw volgende jaarnota kunt verwachten. Als u denkt dat u uw jaarnota al had moeten ontvangen, belt u dan gerust met onze Klantenservice via 088-6464 100, wij zijn bereikbaar op werkdagen van 9:00 uur tot 17:00 uur.

  • Ik heb mijn maandnota niet ontvangen, hoe kan dit?

    Door in te loggen op "MijnKringloopEnergie" op onze website kunt u naar het overzicht van uw gegevens gaan. Hier staat onder andere ook wanneer u uw volgende nota kunt verwachten. Als u uw nota niet in dit overzicht ziet staan terwijl deze volgens u hier wel te zien zou moeten zijn, belt u dan gerust met onze Klantenservice via 088-6464 100, wij zijn bereikbaar op werkdagen van 9:00 uur tot 17:00 uur.

  • Wanneer incasseert KringloopEnergie de jaarnota?

    Zodra u uw leveringsovereenkomst met KringloopEnergie heeft afgesloten, gaan wij voor uw gekozen aansluiting(en) de datum vaststellen waarop u KringloopEnergie geleverd krijgt. Een jaar nadat de levering van KringloopEnergie op uw adres is gestart kunt u van ons de eerste jaarnota verwachten. Aan het eind van een leveringsjaar zal de jaarnota aan u worden gefactureerd door KringloopEnergie op dezelfde dag dat uw termijnbedrag wordt gefactureerd. Deze nota's zullen dan ook voor u worden samengevoegd.

  • Ik kan de nota niet (in een keer) betalen, kan ik een betalingsregeling treffen?

    Mocht u niet in staat zijn een jaar- of eindnota te betalen, dan kunt u wellicht met KringloopEnergie een betalingsregeling treffen. Een betalingsregeling kunt u 1 maal per leveringsjaar aanvragen. Belt u hiervoor met onze Klantenservice op 088-6464 100, wij zijn bereikbaar op werkdagen van 9:00 uur tot 17:00 uur, dan helpen onze medewerkers u graag verder.

  • Waarom betaal ik administratiekosten?

    De leveringsovereenkomst die u met KringloopEnergie afsluit verzekert u van de levering van onze duurzame energie. Onze prijzen voor energie zijn inkoopprijzen, deze liggen vast in de landelijke markt. Omdat wij als KringloopEnergie geen marge willen maken op het energieverbruik, rekenen we deze energieprijs direct door aan onze klanten, vermeerderd met enkel een premie voor de risico's die het vooraf inkopen met zich meebrengen. Daarnaast werkt HVC met KringloopEnergie aan een betere samenleving door te investeren in duurzame energie. Om onze doelstellingen als energieleverancier te behalen en te kunnen blijven investeren in duurzame energiebronnen, rekenen we naast de energieprijs ook vaste leveringskosten (vastrecht) voor onze diensten. Dit zijn dus niet enkel administratiekosten, maar ook kosten voor onze dienstverlening, de Klantenservice, en noodzakelijke investeringen in onze duurzame energiebronnen. Deze vaste leveringskosten zijn gebaseerd op een efficient incassoproces. Als u hier geen gebruik van maakt maar handmatig betaalt, kost het verwerken daarvan veel extra tijd, vandaar dat wij hiervoor kosten in rekening brengen.

  • Ik ontvang een tegoed op de nota, wanneer wordt dit gestort?

    Wanneer u een tegoed op uw nota dient te ontvangen, wordt dit bedrag op de notadatum op uw rekening teruggestort. De vervaldatum is 14 dagen nadat u van ons de nota hebt ontvangen.

  • Wordt mijn termijnbedrag aangepast naar aanleiding van de jaarnota?

    Ja, wanneer u uw jaarnota van ons heeft ontvangen, kan het zijn dat hierop een verschil zichtbaar is tussen het bedrag dat reeds door u betaald is en het daadwerkelijk verschuldigde bedrag op basis van uw energieverbruik in het betreffende jaar. Op basis van dit verbruik gecorrigeerd voor seizoensinvloeden wordt een nieuw standaard jaarverbruik berekend dat de basis vormt voor het nieuwe termijnbedrag.

  • Ik ben het niet eens met de jaarnota van KringloopEnergie, wat moet ik doen?

    Wanneer u als klant van KringloopEnergie een jaarnota heeft ontvangen waar u het niet mee eens bent, helpen we u graag met uw vraag. Hiervoor staat onze Klantenservice tot uw beschikking, belt u ons gerust op 088-6464 100 en dan staan we u graag te woord. De Klantenservice is bereikbaar op werkdagen van 9:00 uur tot 17:00 uur.

  • Wat zijn de oorzaken van het bijbetalen of terug ontvangen van een bedrag?

    Wanneer u uw jaarnota van ons heeft ontvangen, kan het zijn dat hierop een verschil zichtbaar is tussen het bedrag dat reeds door u betaald is en het daadwerkelijk verschuldigde bedrag op basis van uw energieverbruik in het betreffende jaar. Bij uw jaarnota bepalen we aan de hand van uw meterstanden uw energieverbruik in het afgelopen jaar in aantal kWh stroom en m3 gas. Het termijnbedrag dat u maandelijks aan KringloopEnergie heeft betaald, is een schatting op basis van de bij ons bekende gegevens aan het begin van het jaar. Als u in het afgelopen jaar meer of minder energie heeft verbruikt dan deze schatting, zorgt dit ervoor dat er een verschil is tussen het totaalbedrag op de jaarnota en het reeds door u betaalde bedrag.

  • Waarom ontvang ik een jaarnota van KringloopEnergie?

    Op het moment dat u klant wordt bij KringloopEnergie, ontvangen wij van de netbeheerder het standaard jaarverbruik (SJV) op uw adres. Op basis van deze gegevens stellen wij aan u een termijnbedrag voor, dat u maandelijks aan ons betaalt voor uw energieverbruik. Het kan zijn dat u gedurende het jaar meer of minder energie verbruikt dan deze inschatting. Om ervoor te zorgen dat u nooit teveel betaalt voor uw energieverbruik, wordt aan het einde van het jaar de zogenaamde jaarnota opgemaakt. Deze nota is gebaseerd op uw daadwerkelijke verbruik, en berekent voor u het verschil tussen het SJV (termijnbedragen) en het daadwerkelijke bedrag dat betaald dient te worden. Dit bedrag wordt vervolgens met KringloopEnergie verrekent.

  • Wanneer kan ik mijn waarborgsom weer terug verwachten?

    Wanneer u uw leveringsovereenkomst bij KringloopEnergie opzegt, zult u van ons een eindnota ontvangen. Tegelijkertijd met deze eindnota zullen we ook de waarborgsom met u verrekenen. Deze waarborgsom zal 14 dagen na de opgemaakte eindnota aan u worden voldaan mits er geen openstaande nota's meer zijn.

  • Hoe kan ik middels bankoverschrijving geld overmaken naar KringloopEnergie?

    Wanneer u een nota van ons heeft ontvangen en u betaalt niet middels automatische incasso, is het mogelijk om dit bedrag rechstreeks naar KringloopEnergie over te maken. Maakt u in dat geval het bedrag over naar ons rekeningnummer NL82 INGB 0701 5945 00 t.n.v. HVC Energie B.V., en vermeldt u dan alstublieft bij de bankoverschrijving altijd het betreffende notanummer. Let op: heeft u meerdere openstaande nota's, betaalt u dan elke nota apart onder vermelding van het betreffende notanummer.

  • Krijg ik een opzegvergoeding wanneer ik voortijdig mijn leveringsovereenkomst opzeg?

    Als u als klant van KringloopEnergie voor het einde van uw leveringsovereenkomst deze wilt ontbinden, brengen wij hiervoor een opzegvergoeding in rekening. De hoogte van de opzegvergoeding is afhankelijk van de resterende duur van uw overeenkomst. Wanneer u een leveringsovereenkomst voor enkele jaren bij ons afsluit wordt de energie op dat moment in voor langere tijd ingekocht. Als u uw leveringsovereenkomst met zo’n vaste looptijd voortijdig opzegt, brengt dat kosten met zich mee voor HVC KrinloopEnergie. Als u vragen heeft over de opzegvergoeding helpen wij u graag middels onze Klantenservice, op werkdagen bereikbaar tussen 9:00 en 17:00 uur op het telefoonnummer 088-6464 100.

  • Ik ben het niet eens met de opzegvergoeding die ik van KringloopEnergie heb ontvangen, wat kan ik doen?

    Wanneer u als klant van KringloopEnergie een opzegvergoeding heeft ontvangen waar u het niet mee eens bent, helpen we u graag met uw vraag. Hiervoor staat onze Klantenservice tot uw beschikking, belt u ons gerust op 088-6464 100 en dan staan we u graag te woord. De Klantenservice is bereikbaar op werkdagen van 9:00 uur tot 17:00 uur.

  • Ik zie in mijn offerte geen regiotoeslag staan maar Eneco heeft dit wel, klopt dat?

    De gasprijs van KringloopEnergie is inclusief regiotoeslag en daarom is deze niet apart zichtbaar in onze kostenspecificatie. KringloopEnergie hanteert geen 10 verschillende regiotoeslagen, maar in de gasprijs zit een gemiddelde regiotoeslag verwerkt die geldig is in heel Nederland.

  • Hoe kan het dat de belasting netbeheerkosten bij jullie hoger is?

    Dit kan niet, deze kosten zijn voor elke energieleverancier gelijk. Het verschil tussen energieleveranciers zit alleen in de leveringstarieven en vaste leveringskosten. De belasting- en netbeheerder tarieven wijzigen wel meestal per 1 januari van elk jaar. Als u dus de vergelijking maakt met vorig jaar kan daar dus wel een verschil in zitten, maar in de afrekening van uw huidige energieleverancier zal altijd gerekend worden met exact dezelfde tarieven als die in onze offerte.

  • Wat kan ik doen als ik het niet eens ben met de waarborgsom die ik moet betalen?

    Wanneer u vragen heeft over uw waarborgsom, beantwoorden wij deze graag. U kunt hiervoor contact opnemen met onze Klantenservice door uw vraag te mailen naar klantenservice@kringloopenergie.nl, of door te bellen met 088-6464100, op werkdagen zijn wij tot 17:00 uur telefonisch bereikbaar.

Zonnepanelen

  • Ik heb zonnepanelen. Hoe kan ik bij het berekenen van het termijnbedrag rekening houden met teruglevering?

    U kunt bij het berekenen van uw maandbedrag rekening houden met teruglevering. Dit doet u door naast het invoeren van uw verbruik (bij het berekenen van uw termijnbedrag) ook de teruglevering in te voeren. Daarnaast is het mogelijk om uw termijnbedrag naar beneden bij te stellen.
  • Ik wek meer energie op dan dat ik verbruik, wat is de vergoeding voor de energie die ik teruglever?

    Wij juichen het opwekken van energie uit zonnepanelen natuurlijk toe. Daarom mag u bij HVC KringloopEnergie onbeperkt terugleveren. Als u meer elektriciteit opwekt dan dat u verbruikt wordt de elektriciteit in mindering gebracht op uw jaarnota. Deze verrekening heet salderen. Wanneer u op dubbeltarief wordt afgerekend, wordt allereerst uw opgewekte elektriciteit tegen normaaltarief gesaldeerd tot 0 en vervolgens op daltarief. Als u op enkeltarief wordt afgerekend wordt uw opgewekte elektriciteit tegen dit tarief gesaldeerd tot 0. Bij meer opwekking van elektriciteit dan dat u zelf nodig heeft, levert u elektriciteit terug aan het net. Voor deze teruggeleverde energie ontvangt u van ons de terugleververgoeding die u vindt in uw leveringsovereenkomst.
  • Waarom is het teruglevertarief voor elektriciteit lager dan de prijs die ik betaal voor elektriciteit?

    Als u meer elektriciteit opwekt dan dat u verbruikt, dan komt u in aanmerking voor een terugleververgoeding. Wat handig is om te weten: het kWh tarief dat u betaalt voor elektriciteit wordt opgebouwd door middel van de volgende onderdelen:

    1) Leveringstarief
    2) Overheidsheffingen (Opslag Duurzame Energie en Energiebelasting)
    3) BTW (21%)

    Alle energie die u teruglevert zullen wij vergoeden volgens onze teruglevertarieven (waarbij de energiebelasting nooit verder zal dalen dan 0.00 euro). U krijgt daarbij wel altijd de heffingskorting van ons doorberekend, zelfs als u meer teruglevert dan u verbruikt. De BTW wordt ook normaal berekend over de teruggeleverde energie. Deze tarieven vindt u op uw leveringsovereenkomst of bij uw gegevens in MijnKringloopEnergie.
  • Waar kan ik aangeven dat ik zonnepanelen heb?

    Als u klant bent bij HVC KringloopEnergie en u heeft zonnepanelen aangeschaft, dan is het belangrijk dat uw zonnepanelen worden aangemeld bij uw netbeheerder op www.energieleveren.nl. Zo wordt uw opgewekte elektriciteit geregistreerd, zodat wij het kunnen verrekenen met uw verbruik. U kunt aan onze Klantenservice doorgeven dat u zonnepanelen heeft geïnstalleerd (vermeld daarbij ook de verwachte jaaropbrengst van uw zonnepanelen).

Persoonlijke gegevens

  • Waarom wordt KringloopEnergie blij van een klant met zonnepanelen?

    KringloopEnergie werkt aan een toekomst met steeds meer duurzame energie, waarbij zoveel mogelijk mensen groene energie kunnen gebruiken van duurzame bronnen. KringloopEnergie investeert hiervoor in heel veel (nieuwe) duurzame energiebronnen, zoals bijvoorbeeld windpark Gemini.

    De kans is groot dat u zelf ook energie opwekt, maar dit niet genoeg is voor uw hele huishouden of juist meer dan genoeg. Bij KringloopEnergie kunt u de extra benodigde elektriciteit afnemen van onze duurzame energiebronnen, of uw teveel opgewekte energie terugleveren voor onze terugleveringstarieven. Kijk voor deze tarieven op onze website.

  • Hoe zit dat eigenlijk met de BTW die ik ontvang over mijn zonne-energie?

    Iedereen die zonne-energie opwekt, wordt door de Belastingdienst gezien als ondernemer (veel mensen hebben daarom bijvoorbeeld de BTW op de zonnepanelen teruggevraagd). Bij KringloopEnergie ontvangt u voor de energie die u opwekt en teruglevert onze terugleververgoeding, deze vergoeding kunt u vinden in uw leveringsovereenkomst. De BTW die u hierover terug ontvangt, hoeft u mogelijk niet af te dragen. De Belastingdienst of uw fiscalist kan u hier meer over vertellen.

  • Waar kan ik aangeven dat ik zonnepanelen heb?

    Als u klant bent bij KringloopEnergie en u hebt zonnepanelen aangeschaft, dan is het belangrijk dat uw zonnepanelen worden aangemeld bij uw netbeheerder op energieleveren.nl. Zo wordt uw opgewekte elektriciteit geregistreerd, zodat wij het kunnen verrekenen met uw verbruik. Als u ons laat weten op info@kringloopenergie.nl dat u zonnepanelen hebt geïnstalleerd (vermeld hierbij de verwachte jaaropbrengst van uw zonnepanelen) dan maken wij een herberekening van uw termijnbedrag.

  • Wat gebeurt er als ik meer elektriciteit opwek dan verbruik?

    Als u meer elektriciteit opwekt dan u zelf verbruikt, levert u deze overtollige elektriciteit terug aan het netwerk. Bij KringloopEnergie krijgt u hiervoor een terugleververgoeding; het zogenaamde teruglevertarief. Onze actuele teruglevertarieven kunt u vinden op onze website.

  • Hoeveel mag ik maximaal terugleveren?

    Als u uw eigen energie opwekt, mag u bij KringloopEnergie onbeperkt terugleveren. Alle energie die u teruglevert zullen wij u vergoeden volgens onze teruglevertarieven (waarbij de energiebelasting nooit verder zal dalen dan €0). U krijgt daarbij wel altijd de heffingskorting van ons doorberekend, zelfs als u meer teruglevert dan u verbruikt. De BTW wordt ook normaal berekend over de teruggeleverde energie. Deze tarieven vindt u in uw leveringsovereenkomst, of bij uw gegevens op "MijnKringloopEnergie" van onze website.

  • Wanneer ontvang ik mijn inloggegevens voor MijnKringloopEnergie en hoe kan ik inloggen?

    Enkele werkdagen na de startdatum levering ontvangt u van ons een e-mail met uw gegevens om in te loggen in MijnKringloopEnergie. Op www.kringloopenergie.nl kunt u inloggen via MijnKringloopEnergie. Na uw aanmelding bij HVC KringloopEnergie heeft u een e-mail ontvangen met uw inloggegevens en de instructies over hoe u kunt inloggen. Als u problemen ondervindt, neem dan even contact op met onze Klantenservice
  • Hoe kan ik inloggen als ik mijn wachtwoord ben vergeten?

    Als u uw wachtwoord bent vergeten, ga dan naar MijnKringloopEnergie. Klik vervolgens op 'wachtwoord vergeten'. Als u uw e-mailadres invult waarmee u zich heeft aangemeld, sturen we u de instructies om een nieuw wachtwoord aan te maken. U heeft pas toegang tot MijnKringloopEnerigie na de startdatum levering. 
  • Ik heb vragen over mijn (aanstaande) verhuizing, wat kan ik het beste doen?

    U kunt vragen over en wijzigingen rondom verhuizingen het beste rechtstreeks aan onze Klantenservice stellen.
  • Hoe kan ik mijn inloggegevens voor MijnKringloopEnergie wijzigen?

    U kunt via MijnKringloopEnergie uw wachtwoord veranderen. Als u uw e-mailadres wilt wijzigingen, neemt u dan contact op met onze Klantenservice.

Leveringsovereenkomst

  • Hoe wijzig ik mijn e-mailadres?

    Na uw aanmelding bij KringloopEnergie heeft u een e-mail ontvangen met uw inloggegevens. Wanneer u deze invult op de website via de knop "MijnKringloopEnergie" rechtsboven heeft u toegang tot uw gegevens binnen uw persoonlijke pagina. Via deze pagina kunt u linksonder bij het kopje "Inloggegevens" uw e-mailadres wijzigen. U kunt de wijziging ook aan onze Klantenservice doorgeven vanuit uw oude e-mailadres door een bericht te sturen aan klantenservice@kringloopenergie.nl of telefonisch de wijziging doorgeven via 088-6464100 (normale belkosten). We zijn op werkdagen tot 17:00 uur telefonisch bereikbaar.

  • Ik ga verhuizen, wat moet ik doen met mijn leveringsovereenkomst?

    Wanneer u gaat verhuizen helpen wij u graag verder middels onze Klantenservice
  • Hoe kan ik mijn betaalgegevens wijzigen?

    Na uw aanmelding bij KringloopEnergie heeft u een e-mail ontvangen met uw inloggegevens. Wanneer u deze invult op de website via de knop "MijnKringloopEnergie" rechtsboven heeft u toegang tot uw gegevens binnen uw persoonlijke pagina. Via deze pagina kunt u linksonder bij het kopje "Betaalgegevens" uw betaalgegevens wijzigen. U kunt de wijziging ook aan onze Klantenservice doorgeven via e-mail info@kringloopenergie.nl of telefoon via 088-6464100 (normale belkosten). We zijn op werkdagen tot 17:00 uur telefonisch bereikbaar. Let op: wanneer u uw betaalgegevens wilt wijzigen zullen wij altijd om een schriftelijke (e-mail) bevestiging van uw aanvraag vragen, en een bewijs van eigenaarschap van de betreffende bankrekening. Bovendien is het op dit moment niet mogelijk om de betaalwijze van automatische incasso te wijzigen naar een bankoverschrijving.

  • Hoe wijzig ik mijn correspondentieadres?

    Na uw aanmelding bij KringloopEnergie heeft u een e-mail ontvangen met uw inloggegevens. Wanneer u deze invult op de website via de knop "MijnKringloopEnergie" rechtsboven heeft u toegang tot uw gegevens binnen uw persoonlijke pagina. Via deze pagina kunt u linksonder bij het kopje "Gegevens" uw correspondentieadres wijzigen. U kunt de wijziging ook aan onze Klantenservice doorgeven via e-mail info@kringloopenergie.nl of telefoon via 088 6464 100 (normale belkosten). We zijn op werkdagen tot 17:00 uur telefonisch bereikbaar.

  • Hoe bepalen jullie de startdatum van mijn leveringsovereenkomst?

    Bij het aanmelden geven wij een suggestie voor de startdatumlevering (binnen een periode van 3 maanden). U kunt deze datum zelf ook nog wijzigen. Wanneer u uw leveringsovereenkomst ontvangt  (de eerste week  nadat u bent aangemeld) gaan uw 14 kalenderdagen bedenktijd in. De startdatum levering staat aangegeven op uw overeenkomst.
  • Welke leveringsovereenkomsten biedt HVC KringloopEnergie aan?

    We bieden een variabele leveringsovereenkomst of vaste leveringsovereenkomsten voor één of drie jaar. Vaste leveringsovereenkomsten gelden voor de duur van het contract de overeengekomen tarieven, bij een variabele leveringsovereenkomst wijzigen de tarieven twee keer per jaar (in januari en in juli). 
  • Kan ik een leveringsovereenkomst afsluiten bij HVC KringloopEnergie als ik bij een andere energieleverancier nog een lopende leveringsovereenkomst heb?

    Ja, dat kan. U moet dan wel rekening houden met een eventuele opzegvergoeding van uw huidige energieleverancier voor het vroegtijdig beëindigen van uw leveringsovereenkomst. 
  • Ik zie geen vebruiksdata in het dashboard van MijnKringloopEnergie, hoe kan dat?

    Bij KringloopEnergie weten we uw verbruik op basis van de door u doorgegeven meterstanden. Zodra wij meerdere meterstanden van u hebben ontvangen, kunnen wij uw werkelijke energieverbruik inzichtelijk maken op uw persoonlijke pagina op onze website. Heeft u een slimme meter? Dan ontvangen wij uw verbruiksgegevens gedurende het jaar, en maken wij uw verbruik inzichtelijk voor u op uw dashboard.

  • Ik zou graag mijn leveringsovereenkomst willen verlengen, hoe doe ik dat?

    Wat leuk dat u uw leveringsovereenkomst wilt verlengen! Wanneer uw leveringsovereenkomst bijna afloopt ontvangt u van HVC KringloopEnergie bericht over de nieuwe overeenkomst. Wilt u hier graag meer informatie over neem dan contact op met onze Klantenservice.
  • Bij overlijden: Wat als de woning van de overledene nog in bezit blijft van de nabestaanden?

    Als de woning van de overledene nog enige tijd in bezit van de nabestaanden blijft, neem dan contact met ons op via 088-6464100 (normale belkosten) zodat we de leveringsovereenkomst op uw naam kunnen overzetten. Komt de woning leeg te staan, dan kunnen we het termijnbedrag hierop aanpassen.

    Komt de woning niet in het bezit van de nabestaanden, dan eindigt de leveringsovereenkomst en brengen we vanzelfsprekend geen opzegvergoeding in rekening. We kunnen dan samen met u het correspondentieadres van de leveringsovereenkomst aanpassen. Neem ook in dit geval contact met ons op via 088-6464100 (normale belkosten). We zijn op werkdagen tot 17:00 uur telefonisch bereikbaar.

  • Waar kan ik mijn factuuradres aanpassen?

    Na uw aanmelding bij KringloopEnergie heeft u een e-mail ontvangen met uw inloggegevens. Wanneer u deze invult op de website via de knop "MijnKringloopEnergie" rechtsboven heeft u toegang tot uw gegevens binnen uw persoonlijke pagina. Via deze pagina kunt u linksonder bij het kopje "Gegevens" uw factuuradres wijzigen. U kunt de wijziging ook aan onze Klantenservice doorgeven via e-mail info@kringloopenergie.nl of telefoon via 088 6464 100 (normale belkosten). We zijn op werkdagen tot 17:00 uur telefonisch bereikbaar.

  • Ik heb vragen over het opzeggen van mijn leveringsovereenkomst, waar kan ik terecht?

    Wat jammer dat u erover denkt om bij ons weg te gaan! Als de reden voor uw overstap komt door een probleem willen wij dit graag voor u oplossen, neem contact met onze Klantenservice.
  • Ik heb mijn verhuizing al doorgegeven, maar wil de verhuisdatum aanpassen. Is dit mogelijk?

    U kunt deze wijziging aan onze Klantenservice doorgeven via een e-mail aan klantenservice@kringloopenergie.nl of telefoon via 088-6464100 (normale belkosten). We zijn op werkdagen tot 17:00 uur telefonisch bereikbaar.

  • In verband met wijzigingen in mijn huidige situatie wil ik graag mijn contract wijzigen, wat moet ik doen?

    Wanneer u een leveringsovereenkomst wilt aanpassen of vragen heeft over een leveringsovereenkomst in verband met veranderingen in uw huidige situatie (denk aan verhuizen, scheiding, overlijden, emigratie) kunt u hiervoor contact opnemen met onze Klantenservice.
  • Krijg ik een opzegvergoeding wanneer ik voortijdig mijn leveringsovereenkomst opzeg?

    Als u uw leveringsovereenkomst voor het einde van  het contract wilt ontbinden, dan brengen wij hiervoor een opzegvergoeding in rekening. De hoogte van de opzegvergoeding is afhankelijk van de resterende duur van de overeenkomst, deze kunt u terugvinden op het tarievenblad. Als u vragen heeft over de opzegvergoeding, dan kunt u contact opnemen met onze Klantenservice.
  • Ik ga verhuizen naar het buitenland, hoe moet ik dit doorgeven?

    KringloopEnergie levert alleen aan adressen binnen Nederland. Indien u gaat verhuizen naar het buitenland, dient u uw leveringsovereenkomst met KringloopEnergie te beëindigen. U kunt deze verhuizing aan onze Klantenservice doorgeven via een e-mail aan klantenservice@kringloopenergie.nl of telefonisch via 088-6464100 (normale belkosten). We zijn op werkdagen tot 17:00 uur telefonisch bereikbaar.

  • Kan ik nog inloggen op MijnKringloopEnergie als ik geen klant meer ben?

    Nadat u uw leveringsovereenkomst met KringloopEnergie heeft opgezegd, blijven uw gegevens zichtbaar op uw persoonlijke omgeving op onze website. Heeft u nog vragen over uw gegevens nadat u uw leveringsovereenkomst heeft opgezegd, dan beantwoorden wij deze nog steeds graag. U kunt hiervoor contact opnemen met onze Klantenservice door uw vraag te mailen naar klantenservice@kringloopenergie.nl, of door te bellen met 088-6464100, op werkdagen zijn wij tot 17:00 uur telefonisch bereikbaar.

  • Kan ik tijdelijk op twee adressen tegelijk geleverd krijgen, bijvoorbeeld wanneer ik ga verhuizen?

    Ja dat kan. Wanneer u tijdelijk op twee adressen HVC KringloopEnergie wilt ontvangen, helpen wij u graag met uw vraag. U kunt hiervoor het beste contact opnemen met onze Klantenservice.

Tarieven elektriciteit, gas & warmte

  • Moet ik bij de overstap naar jullie rekening houden met een opzegtermjn?

    Bij een particuliere leveringsovereenkomst hanteren energieleveranciers – net als wij – vaak een opzegtermijn van 30 dagen wanneer uw leveringsovereenkomst reeds verlopen is. In dat geval heeft u namelijk een variabele leveringsovereenkomst, waarvoor een opzegtermijn geldt van 30 dagen startend op de dag van uw opzegging.

  • Ik wil mijn leveringsovereenkomst graag verlengen, hoe kan ik dit doen?

    Wat leuk dat u uw leveringsovereenkomst wilt verlengen! Wanneer uw leveringsovereenkomst binnen nu en drie maanden afloopt is het mogelijk uw leveringsovereenkomst te verlengen. Wilt u hier graag meer informatie over en wilt u weten aan de hand van welke tarieven u de leveringsovereenkomst kan verlengen? Neem dan contact op met onze Klantenservice door een e-mail te sturen naar klantenservice@kringloopenergie.nl of te bellen met 088-6464100 (normale belkosten). We zijn op werkdagen tot 17:00 uur telefonisch bereikbaar.

  • Ik wil een extra leveringsadres toevoegen, is dat mogelijk?

    Wanneer u een leveringsadres aan uw leveringsovereenkomst wil toevoegen, helpen wij u graag met uw vraag. U kunt hiervoor het beste contact opnemen met onze Klantenservice door uw vraag te mailen naar klantenservice@kringloopenergie.nl, of door te bellen met 088-6464100, op werkdagen zijn wij tot 17:00 uur telefonisch bereikbaar.

  • Wat gebeurt er na de afloop van mijn leveringsovereenkomst van KringloopEnergie?

    Wanneer u een leveringsovereenkomst heeft afgesloten met KringloopEnergie, zullen wij u ongeveer 3 maanden voor de einddatum van uw leveringsovereenkomst benaderen met een nieuw voorstel. Als u kiest om uw leveringsovereenkomst met KringloopEnergie te verlengen, zullen wij voor u de nieuwe energietarieven bepalen en daarvoor een offerte uitbrengen, bovendien zullen de vaste leveringskosten voor u als loyale klant dalen. Wanneer u niet ingaat op ons verlengingsaanbod en ook niet overstapt, zullen wij uw leveringsovereenkomst automatisch omzetten naar een variabele leveringsovereenkomst met een opzegtermijn van 30 kalenderdagen. U heeft bij KringloopEnergie tot 30 dagen voor het einde van uw lopende leveringsovereenkomst de tijd om op ons verlengingsaanbod in te gaan. Bij een variabele leveringsovereenkomst met KringloopEnergie ontvangt u ook energie van ons tegen 1 van de laagste tarieven (inkoopprijzen), deze prijzen liggen echter niet vast maar veranderen 2 keer per jaar (op 1 januari en 30 juli).

  • Ik wil de leveringsovereenkomst overnemen van mijn (ex-) partner/huisgenoot, is dit mogelijk?

    Bij KringloopEnergie is het mogelijk om een leveringsovereenkomst over te nemen van iemand anders. Als u een leveringsovereenkomst met KringloopEnergie wil aanpassen kunt u hiervoor contact opnemen met onze Klantenservice door uw vraag te mailen naar klantenservice@kringloopenergie.nl, of door te bellen met 088-6464100, op werkdagen zijn wij tot 17:00 uur telefonisch bereikbaar.

  • Ik wil graag de leveringsovereenkomst opzeggen in verband met overlijden, is dit mogelijk?

    Wanneer u een leveringsovereenkomst wil aanpassen of vragen heeft over een leveringsovereenkomst in verband met overlijden, kunt u hiervoor contact opnemen met onze Klantenservice door uw vraag te mailen naar klantenservice@kringloopenergie.nl, of door te bellen met 088-6464100, op werkdagen zijn wij tot 17:00 uur telefonisch bereikbaar.

  • Mijn leveringsovereenkomst loopt bijna af maar ik heb nog geen verlengingsaanbod ontvangen. Kan ik deze alsnog krijgen?

    Wat fijn dat u uw leveringsovereenkomst van KringloopEnergie wilt verlengen! Als u als klant van KringloopEnergie graag uw leveringsovereenkomst wilt verlengen, helpen wij u graag middels onze Klantenservice, op werkdagen bereikbaar tussen 9:00 en 17:00 uur op het telefoonnummer 088-6464 100.

  • Ik ben akkoord gegaan met het verlengingsaanbod maar wil toch annuleren. Is dit mogelijk?

    Wanneer u akkoord bent gegaan met het verlengingsaanbod gelden dezelfde voorwaarden als bij het aangaan van een leveringsovereenkomst, u krijgt dan van ons 14 kalenderdagen bedenktijd. Binnen deze bedenktermijn kunt u het conract nog kosteloos annuleren via onze Klantenservice. Als de bedenktijd inmiddels is verstreken en u wilt uw leveringsovereenkomst opzeggen, kunt u hiervoor contact opnemen met onze Klantenservice door uw vraag te mailen naar klantenservice@kringloopenergie.nl, of door te bellen met 088-6464100, op werkdagen zijn wij tot 17:00 uur telefonisch bereikbaar. Let op: na het verstrijken van de bedenktermijn van 14 kalenderdagen brengt KringloopEnergie mogelijk een opzegvergoeding in rekening bij opzegging van de leveringsovereenkomst, kijkt u hiervoor ook in onze algemene voorwaarden.

  • Wat gebeurt er als ik niet reageer op het verlengingsaanbod?

    Wanneer u van ons een verlengingsaanbod heeft gekregen maar hier niet op reageert, gaat u bij KringloopEnergie over op een variabele leveringsovereenkomst. Dit betekent dat u een leveringsovereenkomst krijgt die maandelijks opzegbaar is, en bestaat uit hetzelfde vastrecht maar met onze variabele energietarieven. Ook deze tarieven zijn gebaseerd op de inkoopprijs die in de markt geldt voor de energie en zijn te vinden op onze website, dus ook bij een variabele leveringsovereenkomst betaalt u bij KringloopEnergie 1 van de laagste energietarieven. Als u uw variabele leveringsovereenkomst alsnog om wilt zetten in een vaste leveringsovereenkomst, helpen wij u graag middels onze Klantenservice, op werkdagen bereikbaar tussen 9:00 en 17:00 uur op het telefoonnummer 088-6464 100.

  • Ik wil aan het einde van mijn leveringsovereenkomst overstappen naar een andere leverancier, wat moet ik doen?

    Als u als klant van KringloopEnergie aan het einde van uw leveringsovereenkomst wil overstappen naar een andere leverancier vinden wij dat uiteraard heel jammer, maar helpen wij u graag middels onze Klantenservice, op werkdagen bereikbaar tussen 9:00 en 17:00 uur op het telefoonnummer 088-6464 100.

  • Krijg ik een opzegvergoeding wanneer ik voortijdig mijn leveringsovereenkomst opzeg?

    Als u als klant van KringloopEnergie voor het einde van uw leveringsovereenkomst deze wilt ontbinden, brengen wij hiervoor een opzegvergoeding in rekening. De hoogte van de opzegvergoeding is afhankelijk van de resterende duur van de overeenkomst en kunt u vinden in uw leveringsovereenkomst. Als u vragen heeft over de opzegvergoeding of een klacht heeft, helpen wij u graag middels onze Klantenservice, op werkdagen bereikbaar tussen 9:00 en 17:00 uur op het telefoonnummer 088-6464 100.

  • Ik ben het niet eens met de opzegvergoeding die ik van jullie heb ontvangen, wat kan ik doen?

    Wanneer u als klant van KringloopEnergie een opzegvergoeding heeft ontvangen waar u het niet mee eens bent, helpen we u graag met uw vraag. Hiervoor staat onze Klantenservice tot uw beschikking, belt u ons gerust op 088-6464 100 en dan staan we u graag te woord. De Klantenservice is bereikbaar op werkdagen van 9:00 uur tot 17:00 uur.

  • Moet ik een nieuwe leveringsovereenkomst afsluiten op mijn nieuwe adres?

    Als klant van KringloopEnergie heeft u een leveringsovereenkomst met ons afgesloten voor een adres waarop wij u energie leveren. Wanneer u een nieuw adres aan uw leveringsovereenkomst wilt toevoegen, helpen wij u graag middels onze Klantenservice, op werkdagen bereikbaar tussen 9:00 en 17:00 uur op het telefoonnummer 088-6464 100.

  • Kan ik tijdelijk op twee adressen tegelijk geleverd krijgen?

    Wanneer u tijdelijk op twee adressen KringloopEnergie wilt ontvangen, helpen wij u graag met uw vraag. U kunt hiervoor het beste contact opnemen met onze Klantenservice door uw vraag te mailen naar klantenservice@kringloopenergie.nl, of door te bellen met 088-6464100, op werkdagen zijn wij tot 17:00 uur telefonisch bereikbaar.

  • Ik ga scheiden, kan ik de leveringsovereenkomst op mijn naam laten zetten?

    Wanneer u een leveringsovereenkomst over wil laten zetten op uw naam dan kan dit door het door te geven aan onze Klantenservice. Stuurt u daarvoor uw vraag per e-mail naar klantenservice@kringloopenergie.nl, of bel met 088-6464100, op werkdagen zijn wij tot 17:00 uur telefonisch bereikbaar. De persoon die naar een ander adres verhuist kan op het nieuwe adres een nieuwe leveringsovereenkomst afsluiten bij KringloopEnergie zonder een opzegvergoeding te hoeven betalen, via onze website of Klantenservice.

  • Wij zijn samen gaan wonen en hebben allebei een leveringsovereenkomst bij KringloopEnergie hoe kunnen we hier mee omgaan?

    Wanneer u een leveringsovereenkomst heeft bij KringloopEnergie en gaat samenwonen, helpen wij u natuurlijk graag verder. Wij kunnen de leveringsovereenkomst dan aanpassen naar uw wens. U kunt hiervoor het beste contact opnemen met onze Klantenservice door uw vraag te mailen naar klantenservice@kringloopenergie.nl, of door te bellen met 088-6464100, op werkdagen zijn wij tot 17:00 uur telefonisch bereikbaar.

  • Wat houdt een enkeltarief en een dubbeltarief in?

    Het enkeltarief is één tarief waartegen uw energie wordt afgerekend. Dit enkeltarief betaalt u alleen wanneer u een enkele meter heeft. Het dubbeltarief bestaat uit een normaal- en een daltarief waartegen uw energie wordt afgerekend. Het dubbeltarief betaalt u alleen wanneer u een dubbele meter heeft. Het daltarief (ook wel daluren genoemd) betaalt u ’s nachts, in het weekend en tijdens feestdagen. U betaalt het daltarief van 23:00 uur tot 07:00 uur (voor Noord-Brabant, Limburg en een aantal gemeenten in Zuid-Holland van 21:00 uur tot 07:00 uur), in de weekenden en op de volgende feestdagen: Nieuwjaarsdag, 2e paasdag, Koningsdag, Hemelvaartsdag, 2e Pinksterdag, 1e en 2e Kerstdagen. De tarieven vindt u terug op het Tarievenblad.
  • Wat is een enkele meter en wat is een dubbele meter?

    Een enkele meter heeft één telwerk waar al uw energieverbruik op wordt geregistreerd. Een enkele meter wordt altijd tegen het enkeltarief afgerekend. Een dubbele meter heeft twee telwerken waar het energieverbruik op wordt geregistreerd: één telwerk voor het normaaltarief en één telwerk voor het daltarief. Let op: een dubbele meter wordt bij KringloopEnergie altijd tegen het dubbeltarief afgerekend. Meer over het enkel- en dubbeltarief vindt u bij de vraag “Wat houdt een enkeltarief en een dubbeltarief in?”. Energieleveranciers hebben geen invloed op het type meter dat u heeft, dit is ondergebracht bij uw netbeheerder.
  • Kan ik kiezen voor een enkel- of dubbeltarief?

    Bij het afsluiten van een leveringsovereenkomst voor energie wordt gekeken naar de aansluitingen die u heeft op uw leveradres. Deze aansluiting bepaalt of u wordt afgerekend tegen het enkel- of dubbeltarief. Bij HVC KringloopEnergie is het niet mogelijk om geleverd te krijgen tegen een enkeltarief als u een dubbele meter heeft.  
  • Wanneer wijzigen de leveringstarieven bij HVC KringloopEnergie?

    U heeft gekozen voor een variabel of een vaste leveringsovereenkomst voor één of drie jaar. Bij een vaste leveringsovereenkomst gelden de tarieven voor de gekozen contractperiode, deze veranderen binnen de looptijd niet. Bij een variabele leveringsovereenkomst wijzigen de tarieven twee keer per jaar (in januari en juli), hierover wordt u geïnformeerd. 
  • Waar vind ik de actuele tarieven van de warmtelevering van HVC KringloopEnergie?

    De tarieven voor warmte kunt u vinden door uw postcode in te vullen via de "meld u direct aan" knop op de website. Heeft u nog vragen? Neemt u dan contact met ons op via onze Klantenservice.

  • Hoe wordt de prijs voor mijn warmtelevering berekend?

    De prijs van uw warmtelevering staat onder toezicht van de overheid. Dit wordt geregeld in de warmtewet. De prijs van de vaste leveringskosten bij stadsverwarming zijn hoger dan de vaste leveringskosten bij elektriciteit en gas. U betaalt geen aparte vaste leveringskosten aan een netbeheerder zoals bij gas. Daarnaast bespaart u wel op kosten van onderhoud en vervanging van een cv-ketel. Op deze manier betaalt u niet meer dan wanneer uw woning op het gasnet zou zijn aangesloten.

  • Zijn de tarieven van HVC KringloopEnergie verschillend van andere warmteleveranciers?

    HVC KringloopEnergie hanteert tarieven die gelijk of lager zijn dat het maximum tarief dat wettelijk is vastgesteld.

  • Wat zijn de voorwaarden die gelden voor de leveringsovereenkomst?

    Deze staan vermeld op onze website, in uw offerte en leveringsovereenkomst staat een link naar de webpagina kringloopenergie.nl/voorwaarden, waar u alle documenten kunt vinden.

  • Voor welke periode ga ik een overeenkomst aan?

    U bepaalt zelf welke leveringsovereenkomst u bij KringloopEnergie afsluit en voor welke looptijd. Dit kan zijn een overeenkomst zijn voor 1 jaar of voor 3 jaar, of tegen variabele tarieven (die elk halfjaar kunnen wijzigen) maar die u altijd op korte termijn zonder opzegvergoeding kunt opzeggen.

  • Ik heb twee woningen, één woning ga ik verkopen, moet ik dan het jaar uitdienen? Met andere woorden welke redenen zijn er om de leveringsovereenkomst te ontbinden zonder een opzegvergoeding te hoeven betalen?

    Bij KringloopEnergie betaalt u alleen een opzegvergoeding voor overeenkomsten met een bepaalde duur (1 of 3 jaar) die u vroegtijdig wilt beëindigen. Een leveringsovereenkomst is persoonsgebonden en niet adresgebonden, als u naar het buitenland verhuist dient u daarvan bewijs te overleggen. In alle andere gevallen brengen wij bij u geen opzegvergoeding in rekening maar verhuist uw leveringsovereenkomst gewoon met u mee.

  • Wat zijn de verschillen tussen de 3 overeenkomsten die jullie aanbieden, en waarom is de variabele overeenkomst zoveel duurder?

    Afhankelijk van de leveringsovereenkomst die u bij ons afsluit kopen wij direct voor de gekozen duur van de overeenkomst energie voor u in, dit gebeurt op een termijnmarkt voor energie. De toekomstige prijzen variëren daar per maand. Aangezien wij u energie aanbieden tegen inkoopprijs variëert hierdoor dus ook het leveringstarief dat we u kunnen bieden. De verschillen tussen de overeenkomsten is de periode waarin de prijs voor de klant vast ligt. Bij variabel wijzigen de prijzen op 1 januari en 1 juli van het jaar. Bij de overige overeenkomsten ligt de prijs voor de gekozen periode vast. Een ander verschil is de duur van de overeenkomst en bijbehorende opzegtermijn. Bij een overeenkomst van onbepaalde tijd (en variabele tarieven) kan met een opzegtermijn van 30 dagen zonder verdere kosten opgezegd worden. Bij bepaalde tijd (en vaste tarieven) is een opzegvergoeding verschuldigd bij het vroegtijdig beëindigen van de overeenkomst. De prijs is afhankelijk van de marktomstandigheden.

Incidenten & storing melden

  • Wat moet ik doen bij een storing?

    Degene die verantwoordelijk is voor de aanleg en onderhoud van het energienet is de netbeheerder. Het enige dat u kunt doen is contact opnemen met uw netbeheerder voor meer informatie. Op de website www.eancodeboek.nl kunt u nagaan wie uw netbeheerder is. Dit staat ook aangegeven op uw leveringsovereenkomst achter netbeheerder. 
  • Kan ik met spoed aangesloten worden?

    Nee, helaas kunnen wij op dit moment geen spoedaanvragen behandelen. Let wel op, u loopt het risico om door de netbeheerder te worden afgesloten wanneer u te lang geen (vervangende) leverancier heeft.
  • Ik ben afgesloten van energie, hoe kan ik dan aanmelden voor HVC KringloopEnergie?

    Om over te stappen moet u er eerst voor zorgen dat uw netbeheerder u weer aansluit. Als bekend is wanneer uw netbeheerder u weer aansluit, kunt u contact met ons opnemen. Wij zorgen dan dat we vanaf die datum uw energieleverancier zijn. Let op! Dit is alleen mogelijk wanneer het geen spoedinhuizing betreft. 
  • Krijg ik een vergoeding als er een storing in de warmte is?

    Alle verbruikers van warmte hebben recht op een vergoeding in geval van een langdurige storing. Dit is het geval als de levering van warmte voor een periode van 4 uur of langer aaneengesloten is onderbroken. Daarnaast zijn leveranciers verplicht tot het houden van storingsregistratiesysteem. Op basis hiervan kan de leverancier overgaan tot vergoeding. U kunt het formulier Compensatieregeling vinden op de pagina Voorwaarden & tarieven. Het verzoek voor compensatievergoeding kunt u aanvragen middels onze Klantenservice. Geeft u daarbij aan de datum en tijd van de warmteonderbreking.

  • Hoe meld ik een storing?

    Dit kan 24 uur per dag, zeven dagen in de week via het nummer 0800-4823637.
  • Wanneer bel ik de storingsdienst?

    Als u geen verwarming en/of warm water heeft. Heeft u wel warm water, maar doet de verwarming het niet? Dan ligt het hoogst waarschijnlijk aan uw binnenhuisinstallatie en belt u zelf een binnenhuisinstallateur. Bij eventuele lekkage van de warmteset belt u alltijd de storingsdienst. Dit kan 24 uur per dag, zeven dagen in de week via het nummer 0800-4823637.
  • Hoe lees ik mijn warmtemeter af?

    Op de warmte-unit is een warmtemeter geplaatst. Hierop is in het afleesvenster te zien hoeveel warmte u afneemt. Als u de bedieningsknop indrukt, verschijnt steeds een ander meetgegeven in het afleesvenster. Deze gegevens zijn onder andere de meterstand, de hoeveelheid water en de temperatuur. De meter gaat automatisch weer naar het startscherm.

  • Hoe meld ik een schade? Wie is aansprakelijk?

    U dient de schade te melden bij de eigen (inboedel/opstal)verzekeraar. Zij nemen de schade in behandeling wanneer u een overzicht van de geleden schade opgeeft. Zij schakelen een expert in om de schade te beoordelen en de facturen voor het herstel aan u als klant te vergoeden.Vervolgens halen zij verhaal bij HVC KringloopEnergie of een andere partij. Maar dit gaat buiten u om.

  • Hoe kan ik compensatie aanvragen als er een langdurige storing is geweest in de levering

    Als u een aaneengesloten warmteonderbreking heeft gehad van meer dan vier uur en het betreft een storing in het net, dus als de warmtelevering stopt door een onaangekondigde onderbreking, dan komt u mogelijk in aanmerking voor een compensatievergoeding. Warmtesets zijn vanuit de warmtewet geheel uitgesloten van compensatie. Het verzoek voor compensatievergoeding kunt u aanvragen middels onze Klantenservice. Geeft u daarbij aan de datum en tijd van de warmteonderbreking.
  • Wanneer moet ik bij HVC zijn en wanneer bij mijn binneninstallateur voor warmte storingen?

    De warmte unit (afleverset) kan niet worden vergeleken met een CV-ketel. Wanneer uw warm water het gewoon doet is de warmte voorziening vanuit HVC KringloopEnergie op orde. De warmte set werkt nauw samen met de binneninstallatie. Wanneer u problemen ondervindt met bijvoorbeeld de verdeling van de warmte over uw kamers, neem dan contact op met uw binneninstallateur. U kunt ook HVC's storingsdienst bellen via 0800 - 482 36 37 als het een probleem aan de binneninstallatie betreft. De kosten zijn dan echter wel voor u. Een probleem in de warmtelevering (bijvoorbeeld koud water) is uiteraard gewoon de verantwoordelijkheid van HVC. Belt u dan ook met voornoemd nummer. NB: Bij eventuele lekkage van de warmteset belt u alltijd de storingsdienst.
  • Wat wordt er bedoeld met meterstand voor normaaltarief en daltarief?

    U kunt twee verschillende meters hebben: een enkele meter of een dubbele meter. Met een enkele meter heeft u slechts één tarief. Bij een dubbele meter zal er een meterstand voor normaaltarief en een meterstand voor daltarief ingevuld moeten worden. De meterstand voor het daltarief is van toepassing op het daltarief. Dat betaalt u ‘s nachts, in het weekend en tijdens feestdagen. De meterstand voor het normaaltarief is van toepassing op het normaaltarief en geldt op werkdagen van 7.00 tot 23.00 uur. Als u in Noord-Brabant of Limburg woont, geldt het normaaltarief op werkdagen van 7.00 tot 21.00 uur. Dit geldt alleen voor elektriciteit, de gasprijs wordt afgerekend tegen één tarief. De tarieven vindt u in uw leveringsovereenkomst.

  • Blijven mijn tarieven de hele duur van mijn leveringsovereenkomst hetzelfde?

    Dat hangt af van de leveringsovereenkomst die u kiest. U kunt kiezen tussen een variabel of een vaste leveringsovereenkomst voor één of drie jaar. Bij een vaste leveringsovereenkomst gelden in die periode dezelfde leveringstarieven, bij een variabele leveringsovereenkomst wijzigen de tarieven twee keer per jaar (in januari en in juli). De vaste leveringskosten dalen naarmate u langer klant van KringloopEnergie blijft.

  • Hoe kan ik het beste de tarieven van KringloopEnergie vergelijken met die van andere energieleveranciers?

    Om een duidelijke vergelijking te kunnen maken tussen de prijzen bij KringloopEnergie en andere energieleveranciers kunt u het beste naar de kale leveringstarieven kijken. Dat zijn de prijzen die u betaalt per kilowattuur stroom of m3 gas zonder overheidsheffingen en energiebelasting. Bij KringloopEnergie betaalt u voor uw energie de inkoopprijs. Dit is de prijs die KringloopEnergie en andere energieleveranciers op de energiemarkt betalen voor elektriciteit en gas. Deze prijs ligt dus vast in de landelijke markt. Omdat wij als KringloopEnergie geen marge willen maken op het energieverbruik, rekenen we deze energieprijs direct door aan onze klanten, vermeerderd met enkel een premie voor de risico's die het vooraf inkopen met zich meebrengen. Zo betaalt u dus altijd de eerlijkste prijs voor uw energie. Daarnaast kunt u kijken naar de vaste leveringskosten. De overige onderdelen van uw energierekening zijn vastgesteld door de overheid en de netbeheerder en zijn dus bij elke energieleverancier hetzelfde. Alleen de kale leveringstarieven en de vaste leveringskosten verschillen per energieleverancier.